هویت برند چیست؟
هویت برند ، مجموعه ای از ویژگی هایی است که یک کمپانی در ظاهر محصولش قرار می دهد و به واسطه این ویژگی ها می خواهد پیامی را از خودش به مشتری منتقل کند این ویژگی های ظاهری که می گوییم شامل نام برند، لوگو، شعار برند، رنگ ها و … است. البته اشتباه نکنید هویت برند کاملا از تصویر برند و برندینگ جداست و گاهی ممکن است به اشتباه به جای هم استفاده شوند. تصویر برند مجموعه ای از ویژگی های خلاقانه برند است که مزیت رقابتی او محسوب می شوند در حالی هویت برند به ارتباط عاطفی و صمیمیت عمیقی بین برند و مشتری ختم می شود و باعث می شود مشتری آنقدر احساس وفاداری به برند مورد نظر کند که محصولاتش را به همه ترجیح بدهد.
هویت برند در واقع المان هایی است که باعث می شود برند شما از لحاظ بصری و پیامی در ذهن مشتری نهادینه بشود. مثلا در مورد افراد فرض کنید یک نوجوان می خواهد در چشم بقیه یک فرد به اصطلاح ” با حال” به نظر برسد. برای اینکه خودش را با این ویژگی به بقیه بشناساند نوع لباس هایش را تغییر می دهد و نحوه صحبت کردنش را هم تغییر می دهد و طوری رفتار می کند که در چشم بقیه سرگرم کننده به نظر برسد مثلا جک های مخصوص خودش را می گوید یا لحن صحبتش را خاص می کند. در واقع شما هر طور که بخواهید برندتان را بشناسانید باید مثل این نوجوان ظاهر و شعارتان را خاص کنید و برندتان را طوری بسازید که مشتری همیشه با همان ویژگی ها شما را شناسایی کند.
اهمیت هویت برند در چیست؟
۱- چهره کسب و کار
لوگو در اصل، همان چهره برند است که کلیه مقاصد و اهداف آن را متجلی می کند. به این ترتیب، لازم است که لوگوی یک نام تجاری چیزی بیش تر از یک تصویر جالب باشد. لوگو در معرفی هویت برند سهم به سزایی را برعهده داشته و یکی از مهم ترین عناصر برندینگ به شمار می رود.
۲- اعتماد و اعتبار برند
یک برندینگ قوی نه تنها هویت برند شما را به یاد ماندنی می کند، بلکه اعتبار نام تجاری را در بازار افزایش می دهد. برندینگ، چهره برند را به تدریج تثبیت کرده و به مرور آن را حفظ می کند. به این ترتیب، با گذشت زمان اعتبار برند در بین رقیبان افزایش یافته و مصرف کنندگان به شکل روز افزونی به آن اعتماد می کنند.
۳- تاثیر تبلیغات
تا این جا با مفهوم هویت برند و نقش برندینگ در ایجاد آن آشنا شدیم. لازم است بدانید که تبلیغات نام تجاری شما در اصل با الگو برداری از هویت برند شما انجام می گیرد. هر نوع تبلیغاتی، اعم از چاپی، آنلاین یا آگهی های یوتیوب، همگی منعکس کننده چهره و هویت برند شما بوده و از آن الهام می گیرند. بنابراین، می توان گفت که یک برندینگ قوی با ارائه بهترین چهره و هویت ممکن به ارتقاء اعتبار و افزایش اعتماد به برند کمک کرده و در نهایت، تأثیر آن را بر مخاطبان و مشتریان بالقوه دو چندان می کند و موجب جذب مشتری جدید می شود.
۴- ماموریت سازمان
بدون ایجاد هویت برند هرگز نمی توانید بیانیه مأموریت سازمان خود را تهیه کنید. یعنی، شما با ایجاد چهره ای شاخص به برند خود هویت می بخشید. هویت برند هم به نوبه خود، اهداف و مأموریت سازمان شما را تعیین می کند. بنابراین، به جرات می توان گفت که برندینگ در بیان ماموریت سازمان و تعیین آن نیز نقش به سزایی ایفا می کند.
۵- جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود
برندینگ قوی، هویت، چهره و اعتبار خوبی برای برند ایجاد کرده و شرایطی را ایجاد می کند که نام تجاری بتواند بیانیه ماموریت خود را تهیه کرده و اعتماد عمومی را به خود جلب کند. به این ترتیب، نام تجاری مذکور می تواند افراد گوناگونی که با محصولات و خدمات ارائه شده ارتباط برقرار می کنند را به خود جذب کند. با این حال، این افراد تنها در صورتی به مشتری تبدیل خواهند شد که قادر باشند با هویت برند ارتباط برقرار کرده و به آن احساس تعلق خاطر داشته باشند. یک محصول خوب مشتری ایجاد می کند؛ این در حالی است که یک برند خوب افراد را به طرفداران خود تبدیل می کند.


هویت برند – کالج مدیریت
دلایل سرمایهگذاری برای هویت برند
تسهیل خرید برای مشتریان
هویت جذاب برند تصویرِ متمایزِ حرفهای از هر شرکتی، با هر اندازهای و در هر جایی ارائه میدهد؛ تصویری بلافاصله قابل شناسایی و تمیز (شفاف) که آن را برای موفقیت موقعیت دهی (جایگاهیابی- positioning ) میکند. یک هویت به مدیریت ادراک یک شرکت کمک میکند و آن را از رقبا متمایز میسازد. یک سیستم هوشمند برای مشتری احترام به همراه دارد و درک ویژگیها و مزایا را برای او ساده میکند. یک طراحی جدید از یک محصول یا یک محیط بهتر میتواند مشتری را سر ذوق آورد و وفاداری خلق کند. یک هویت مؤثر چنین عناصری را در برگرفته، آنها را مانند یک نام که به سادگی قابل یادآوری است یا یک بسته بندی متمایز برای یک محصول ارائه مینماید.
تسهیل فروش برای کارمندان بخش فروش
چه مدیر اجرایی یک شرکت چندملیتی در حال ارائه چشمانداز جدید به هیأت مدیره را در نظر بگیریم، چه یک کارآفرین در حال سرمایهگذاری برای شرکت، یا یک مشاور مالی در حال تشریح لزوم سرمایهگذاری برای محصولات، همه مشغول فروش هستند. حتی سازمانهای غیرانتفاعی، در حال جذب کمکهای مالی یا داوطلب، نیز بهطور پیوسته در حال فروش هستند.
هویت استراتژیک برند در میان مخاطبان مختلف و فرهنگهای گوناگون به خلق آگاهی پرداخته، شناخت یک شرکت و نقاط قوتش را تسهیل میکند. با نمایان ساختن بینش، هویت مؤثر به دنبال مخابره ارزش منحصربهفرد یک شرکت است. یکپارچگی ارتباطات درمیان رسانه های متعدد، پیامی قدرتمند به سمت مشتری ارسال میکند؛ پیامی درباره تمرکزِ (لیزر مانند) یک شرکت.
تسهیل ساخت ارزش ویژه برند
هدف همه شرکتهای سهامی افزایش تعداد سهامداران است. یک برند، یا شهرت (اعتبار) یک شرکت یکی از ارزشمندترین داراییهای شرکت به حساب میآید. حتی شرکتهای کوچک و سازمانهای غیرانتفاعی نیز به ساخت ارزش ویژه برند نیاز دارند. موفقیت آتی آنها به ساخت آگاهی عمومی، حفظ شهرت، و ارتقای ارزش آنها بستگی دارد.
هویت قدرتمند برند به ساخت ارزش ویژه برند از طریق شناخت، آگاهی، و وفاداری بیشترِ مشتری کمک میکند که در مقابل موفقیت بیشتر شرکت را به همراه خواهد داشت. مدیرانی که از هر فرصتی برای مخابره ارزش برند شرکت خود و آنچه برند نماد آن است استفاده میکنند، شبها خواب راحتتری دارند. آنها در حال ساخت دارایی گرانبهایی هستند.