آگاهی از برند ، احتمال این است که یک مخاطب چقدر درباره یک برند، محصول یا خدمات اطلاعات و داده دارد. در واقع آگاهی از برند میزان به یادآوری یا به خاطر آوردن یک مشتری برای یک شرکت خاص و محصولات ان است. آگاهی برند یکی از ابعاد اساسی ارزش ویژه برند بوده و شامل توانایی مشتری در به یاد آوری محصول، لوگو ، شعار شرکت، نام شرکت و غیره است.
آگاهی از برند، یکی از ابعاد برنامه مدیریت تجربه برند(Brand Experience Management یا BX) است. هدف از انجام مطالعات تجربه برند، سنجش عملکرد با ارزشترین دارایی سازمان یعنی «برند» است؛ تا نه تنها ارزش تجاری برند خود را درک کنید بلکه بتوانید براساس نتایج مطالعههایی مانند آگاهی از برند، وفاداری به برند و تصویر برند، برنامههای تبلیغات و استراتژی بازاریابی برند را تنظیم و بهینه کنید.
تعریف آگاهی از برند
آگاهی از برند یا آگاهی از نام تجاری به صورت یک تعریف ساده خلاصه میشود، اما رسیدن به مفهوم آن کمی سخت به نظر میرسد. آگاهی از برند دانش و اطلاعاتی است که مشتریان در مورد برند و نام تجاری مورد نظر خود دارند. در واقع هنگامی که مشتریان نام تجاری شما یا هر شرکت دیگری را میشنوند، باید بدانند که شرکت مورد نظر چه چیزی را میفروشد و چه ارزشهایی را نشان میدهد.
انواع آگاهی از برند:
- یادآوری برند: مشتریان قادرند تا خودشان بدون هیچ نوع کمکی برند را شناسایی کنند. این نوع با عنوان یادآوری بدون کمک شناخته میشود.
- تشخیص برند: در این نوع از آگاهی برند، همراه با یادآوری است که به مشتریان کمک میکند تا یک برند خاص را به یاد آورند.
- برترین برند در ذهن مشتری: هر برندی که یک مشتری بدون هیچ کمکی به یاد میآورد و اولین چیزی است که به ذهن مشتری میرسد.
۷ اصل برندینگ و بهبود آگاهی از برند
۱٫ چاپ و نشر اطلاعات
شما میتوانید اطلاعات را به صورت چاپ شده (مانند تقویمها) برای مشتریان منتشر کنید. نمایش اطلاعات به صورت چاپ شده سادهتر و کاربردیتر است. با قرار گرفتن این آیتمهای تبلیغاتی در گوشه و کنار محیط کاری، شما میتوانید یک بخش از فضای کاری را به نگهداری پیغامهای تبلیغاتی منتشر شده خود اختصاص دهید. چنین کاری باعث بهبود برندینگ تجاری شما می شود و برندتان برای مدتی طولانی در معرض دید کارکنان قرار می گیرد. بعلاوه شما با تمرکز بر برندینگ تبلیغاتی میتوانید این آیتمهای تبلیغاتی را در مناسبتهای خاصی منتشر کنید و یا آنها را برای افرادی که قبلاً از شما خرید کردهاند، ارسال نمایید.
۲٫ محتوای منظم
هیچ چیز همانند یک محتوای با ارزش نمیتواند توجه مخاطبان را در دنیای مجازی به خود جلب کند. اگر شما بتوانید بلاگ پستهای جدید، وایت پیپر یا مقاله سفید، اینفوگرافیک و ویدئوهای مفید و کاربردی برای مخاطبان تولید کنید و برندینگ سایت خود را توسعه دهید، در آن صورت مخاطبان بطور مکرر برای دریافت مطالب بیشتر به سایت شما مراجعه خواهند کرد. با اینکه پیدا کردن مخاطب وفادار با این روش زمانبر است، اما یقینا ارزش وقت گذاشتن را دارد.
۳٫ ارسال خبرنامه از طریق ایمیل
تا زمانی که شما خبرنامههای آنلاین برای مشتریان ارسال میکنید، سعی کنید مشتریان خود را برای عضویت در لیست افرادی که خبرنامهها را دریافت میکنند، ترغیب کنید. شما حتی میتوانید هر زمان که مشتری محصولی را خریداری کرد یا حساب کاربری جدید ایجاد کرد، برایش خبرنامه ارسال کنید. با این روش شما میتوانید به صورت هفتگی برای مشترکین خود خبرنامه ارسال کرده و از این طریق نام تجاری خود را در ذهن آنها حفظ کنید (و اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیارشان قرار دهید).
۴٫ جوایز و تبلیغات
اگرچه این روش اندکی پرهزینه است، اما میتواند برند شما را در نظر مخاطبان خوب جلوه دهد. یک تبلیغ جدید برای خود ترتیب دهید برای مثال یک فروش بزرگ یا ارائه یکسری اقلام رایگان به مشتریان به منظور تقدیر و تشکر از آنها. با این روش شما توجه زیادی را در میان افرادی که مایل به استفاده از چنین فرصت هایی هستند به خود جلب میکنید. مشتریانی که از خدمات شما رضایت دارند به احتمال زیاد این کارهای شما را با دیگران به اشتراک گذاشته و از این طریق کیفیت برند شما را افزایش خواهند داد.

آگاهی از برند – کالج مدیریت
۵٫ هدایای رایگان
اگر شما جزو شرکتهایی هستید که بطور منظم برای مشتریان خود پکیج ارسال میکنید، بهتر است در مورد ارسال هدایای غیرمنتظره و گاه به گاه به مشتریان نیز فکر کنید چون بر ماندگاری برند شما در ذهن آن ها بسیار موثر است. مسلماً مشتریان شما با دریافت چنین هدایایی غافلگیر و خوشحال خواهند شد و هرگز این تجربهی خوب را فراموش نخواهند کرد. ارائه هدایای کاربردی و تبلیغ آنها میتواند همواره سخاوتمندی برند شما را به مشتریان یادآور شود.
۶٫ تعامل اجتماعی
احتمالا شما تجربه بکارگیری استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی را داشتهاید، اما آیا تاکنون با هر یک از مخاطبان خود به طور جداگانه از طریق پاسخگویی به سوالات آنها یا شرکت در مکالمات روزمره تعامل داشتهاید؟ تعامل فردی با مخاطبان یک روش قدرتمند برای ایجاد وفاداری بوده و برند شما را نیز برای طرفدارانتان نمایانتر خواهد کرد. با اینکه این روش اندکی زمانبر است اما طرفداران وفادارتری برای شما ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آن تمایل و علاقهی مخاطبان معمولی را نیز به شما بیشتر خواهد کرد.
۷٫ تجدید و اولویتبندی مجدد فرصتها
در نهایت به تجدید و اولویتبندی دوباره فرصتها نیز توجه کنید. برای مثال شما میتوانید با ارسال ایمیلهای یادآوری، مخاطبان را از تمام شدن محصولات یا پایان تاریخ انقضای آنها (که منجر به سفارش مجدد کالا توسط مشتری میشود) باخبر کنید. این استراتژی تنها برای محصولاتی که ثابت نیستند، صدق میکند و اگر شما بتوانید چنین محصولاتی را به فروش برسانید، بدین معنا خواهد بود که این استراتژی موفقیت آمیز بوده است. همچنین هنگامی که مشتریان وارد مرحله سفارشدهی میشوند، ممکن است برخی از آنها تحت تاثیر خرید محصولات دیگر نیز قرار گیرند.
هفت استراتژی فوق میتواند به شما در ساخت برندینگ و پیوند دادن آن با محصولات و خدمات شرکت یاری رسانده و از کمرنگ شدن برند شما در ذهن افراد و کم شدن علاقهی آنها به برند و محصولات شما جلوگیری کند. دقت داشته باشید که ارسال بیش از حد پیامهای تبلیغاتی و برندسازی افراطی میتواند برای مشتریان آزاردهنده باشد. اما اگر به طور منظم نام تجاری خود را به مشتریان یادآوری کنید و فعالیت هایی انجام دهید که آگاهی از برند شما را تقویت می کند، یقیناً فروش شما بیشتر خواهد شد.
نتیجه گیری:
تعاریف متفاوت و روش های اقدامی متنوعی برای درگیری مخاطب با برند وجود دارند اما بر اساس برخی اتفاق نظرها درگیری مصرف کننده شامل سه منبع مهم می باشد: مصرف کننده محصول و حضور اجتماعی آن ها و در نهایت ریسک یا همان تصور و مدت زمانی که فرد از لحظه ی خرید، خود را به محصول وفادار خواهد دانست.
همچنین متغیرهای موقعیتی عبارتند از خودِ جنبه های وضعیت خرید همچون زمان موجود که به عنوان مثال خرید در حضور دیگران و یا به طور خصوصی صورت گیرد و مهمتر از آن جنبه های هدف استفاده از محصول مانند زمانی که به عنوان هدیه خریداری می شود یا در یک موقعیت مهم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.
نهایتا توجه کنید سرمایهگذاری بر روی آگاهی از برند باید منجر به تغییر رفتار مشتریان و مصرفکنندگان و در ادامه درآمد بالاتر برای سازمان شود. هیچگاه، در چرخه معیوب و ناکارآمد تبلیغات کورکورانه برای صرفا افزایش آگاهی از برند بدون توجه به تحلیل سوات و افزایش درآمد گرفتار نشوید.