گروه مشاورین بوستون ، مستقر در بوستون، ماساچوست، ایالاتمتحده آمریکا یکی از مؤثرترین مؤسسات مشاوره استراتژی تجاری در جهان است. این گروه در سال ۱۹۶۳ توسط بروس هندرسون بهعنوان بخش مدیریت و مشاوره شرکت سپردهگذاری و اعتماد مطمئن بوستون (زیرمجموعه شرکت بوستون) تأسیس شد. در سال ۱۹۶۸، BCG رسماً از شرکت بوستون جدا شد و بهعنوان یک شرکت مستقل به کار خود ادامه داد. هندرسون همچنان در رأس آن باقی ماند.
برخلاف بسیاری از شرکتهای مشاوره دیگر، گروه مشاوره بوستون اطلاعات زیادی را در وبسایت خود در مورد این شرکت بهصورت رایگان در دسترس همگان قرار داده است.
معرفی گروه مشاوره بوستون
تقسیمبندی واحدهای تجاری -گروه مشاورین بوستون
- گاوهای شیرده: به محصولها یا واحدهای تجاریای اطلاق میشود که سهم زیادی از بازار آن صنعت را در اختیار خود دارند، اما در صنعتی قرار گرفتهاند که نرخ رشد پایینی دارد. قرار داشتن این واحدهای تجاری در صنعتی «بالغ» و نسبتاً روتین، از جذابیت آنها برای شرکتها نمیکاهد، چرا که سهم زیاد آنها از بازار، معمولاً مقدار زیادی پول تولید میکند. این واحدها باید تا جای ممکن «دوشیده» شوند بدون آنکه در آنها سرمایهگذاری جدیدی صورت بگیرد؛ به این علت که صنعت در مجموع نرخ رشد پایینی دارد و سرمایهگذاریهای جدید، بازگشت سرمایه مناسبی را به دنبال نخواهد آورد.
- سگها: به محصولها یا واحدهای تجاریای اطلاق میشود که هم سهم کوچکی از بازار را در اختیار دارند و هم در صنعتی قرار گرفتهاند که نرخ رشد پایینی دارد. این واحدها معمولاً به سختی پول کافی برای حفظ سهمشان از بازار را تولید میکنند. هر چند در اختیار داشتن واحدی که در نقطه سربهسر قرار دارد میتواند مزایایی اجتماعی همچون تولید شغل داشته باشد یا به شکل بالقوه بتواند با دیگر واحدها سینرژی تولید کند، اما از منظر حسابداری، این واحدها به دلیل تولید نکردن پول برای شرکت، بیارزش محسوب میشوند. پیشنهاد میشود که سگها در صورت امکان فروخته شوند.
- علامت سوالها: به محصولها یا واحدهای تجاریای اطلاق میشود که سهم کوچکی از بازار را در صنعتی با نرخ رشد بالا در اختیار دارند. اکثر موسسات تجاری، کارشان را از چنین نقطهای آغاز میکنند. علامت سوالها این پتانسیل را دارند که با افزایش سهمشان از بازار، به ستارهها تبدیل شوند و در گام بعد، زمانی که نرخ رشد صنعت کاهش پیدا کرد، به مرور تبدیل به گاوهای شیرده شوند. در طرف مقابل، علامت سوالها اگر نتوانند در بازارشان پیشتاز شوند، بعد از چند سال مصرف سرمایههای شرکت، در نهایت تبدیل به سگها میشوند. دربارهٔ علامت سوالها، باید تحلیل دقیقتری صورت بگیرد تا مشخص کند که آیا ارزش سرمایهگذاریای که بر روی آنها میشوند را خواهند داشت یا نه.
- ستارهها: به محصولها یا واحدهای تجاریای اطلاق میشود که سهم زیادی از بازار را در صنعتی با نرخ رشد بالا در اختیار دارند. این واحدها علامت سوالهایی بودهاند که در کل صنعت یا در یک جاویژه بازار، توانستهاند به رهبر بازار تبدیل شوند. برای مقابله با رقبا میبایست سرمایهگذاری مناسب بر روی آنها صورت گیرد که درصورت موفقیت به مرور تبدیل به گاوهای شیرده میشوند.

گروه مشاورین بوستون – کالج مدیریت
فرهنگ مشاوره BOSTON -گروه مشاورین بوستون
گروه مشاورین بوستون ، در استخدامهای جدید خود به دنبال “کنجکاوی، استعداد و توانایی رهبری” هستند. همه اینها و موارد دیگر را در مشاوران BCG خواهید یافت. اگر دوست دارید در اطراف افراد بسیار باهوش کار کنید، به فرصتهای کار و مسافرت در کشورهای خارجی دسترسی پیدا کنید و از مسافرتهای مکرر که تحت حمایت شرکت هستند لذت ببرید، آنگاه به جای مناسب خود در شرکت رسیدهاید.
سه ویژگی مشترک در کارمندان بوستون
- یک BCGer توانایی نگاه خلاقانه به هر مشکلی را دارد. مشکلات BCG شگفتآورترین و پرفشارترین است. آنها فقط به دنبال افرادی نیستند که چارچوبهای یاد شده را به خاطر سپرده باشند بلکه آنها به دنبال پیکاسو جدید دنیای مشاوره هستند و در واقع به دنبال نوآوری هستند، کسی که میتواند چارچوبهای خاص خود را متناسب با مشکل ایجاد کند.
- یک BCGer وضعیت موجود را قبول نمیکند.
- یک BCGer همیشه تصور شگفتآوری دارند. مشاوران BCG دائماً به دنبال تأثیر سیاستهای عمومی، مالیاتی، رقابتی، خلاقانه و مخرب در بازارها هستند.
ماتریس BCG، علت شهرت گروه مشاوران بوستون
گروه مشاورین بوستون ، حتی برای کسانی که با صنعت مشاوره مدیریت آشنا نیستند، نامی آشناست. چون ماتریس BCG در تحلیل وضعیت استراتژیک پورتفولیوی کسب و کار، ابزاری است که همهی دانشجویان مدیریت استراتژیک آن را در دوره هایآموزش استراتژی میآموزند.
البته ماتریس BCG تنها دستاورد تثبیتشدهی شرکت BCG نیست؛ اما بیتردید شناختهشدهترین آنهاست.
زمینه های فعالیت گروه مشاوران بوستون
گروه مشاورین بوستون ، در طیف گستردهای از صنایع، فعالیت میکند که از جملهی آنها میتوان به صنایع خودرو، داروسازی، بیمه، مالی، رسانه، سرمایهگذاری، خرده فروشی، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات و معدن اشاره کرد.