اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی وبلاگی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بازاریابی وبلاگی ، در دنیای اینترنت هرکسی حرفی برای گفتن دارد، در اولین و کم‌هزینه‌ترین حالت می‌تواند با وبلاگ نویسی شروع نماید. وبلاگ‌ها به علت اطلاعات بروز و جدید و توجه به موضوعات موردعلاقه کاربران، از اهمیت بالایی نزد موتورهای جستجو و کاربران برخوردارند. یک وبلاگ محفلی برای مشتریان بالقوه می‌باشد که در چارچوب موضوع وبلاگ به مطالعه و بررسی حرفه‌ای خبرها، محصولات و خدمات در میان مطالب منتشرشده می‌پردازند. تبلیغات وبلاگی به طور مستقیم و غیر مستقیم از موثرترین و کم هزینه ترین نوع تبلیغات بوده که کاربران با میل و رغبت بر روی لینک هایتان کلیک خواهند کرد نه به دلائل مالی و کسب درآمد.

بازاریابی وبلاگی یکی از ابزارهای قدرتمند در پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا برای است که فراتر از یک وبلاگ‌نویسی ساده خواهد بود. در این فرایند شما به جای تولید مقالات و محتوای پراکنده، به صورت متمرکز و یکپارچه بسته‌ای از انواع محتوا را برای موضوع مورد نظر تولید می‌کنید که هر بخش از محتوای تولیدی، پشتیبان بخش دیگر خواهد بود. به این ترتیب شما برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در یک موضوع خاص، از ترکیب انوع محتوای متنی، صوتی و محتوای بصری استفاده خواهید کرد و با طراحی صفحات فرود مرتبط و همچنین ارسال محتوای تولید شده متناسب با پرسونا و علاقه‌مندی‌های مخاطبان در فرایند ایمیل‌ مارکتینگ، محتوای خود را پشتیبانی کنید.

بازاریابی وبلاگی چیست؟

بازاریابی وبلاگی فرایندی است که ارتباط کسب و کار را با مخاطبان هدف خود راحتتر می‌کند مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک و خانگی که ابزارهای ارتباطی چندانی ندارند. در ابتدا وبلاگ ها و وب سایتها از هم جدا بودند ولی رفته رفته در هم ادغام شدند و امکانات زیاد وب سایتها به کمک پلتفرم های ساده وبلاگ نویسی آمدند. به این ترتیب هم مدیریت این دو باهم راحت تر شد و هم دسترسی خوانندگان. البته هنوز هم عامه مردم این ذهنیت را دارند که صفحات ساده متن که نهایتا چند تصویر مختصر دارند وبلاگ بوده و صفحات زیبا و رنگارنگ شامل فیلم، عکس و بسیاری المانهای متحرک وبسایت هستند. بسیاری از کسب و کارها برای ادغام وبسایت و وبلاگ خود از پلتفرم های قدرتمندی مانند wordpress استفاده کرده که با مدیریت آسان و بهینه سازی مناسب برای موتورهای جستجو به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

رویکردهای بازاریابی از طریق وبلاگ نویسی:

  1. استراتژی ارائه محتوا: بسیاری از وبلاگ نویس ها هدفی خاص و مستحکم را دنبال می‌کنند بدون اینکه به انتظارات کاربرانشان توجهی داشته باشند، در این مورد بهتر است شما خود را جای کاربران گذاشته و با در نظر گرفتن نیازها و انتظارات کاربران محتوای باب میل آن‌ها را درزمینهٔ کسب و کارتان پیش‌بینی نمایید.
  2. استراتژی استفاده از رسانه‌های تصویری: استفاده از تصاویر و فیلم در کنار مطالبتان بسیار تأثیرگذار است، انسان ذاتاً موجودی بصری است. امروزه درج تصویر و ویدئو از بهترینم ابزارها برای برقراری ارتباط و تعامل با افراد می‌باشد. یک تصویر ممکن است مفهوم یک مقاله چندصفحه‌ای را در خود جای دهد.
  3. از مسیر صحیح خارج نشوید: برای کسب درآمد از وبلاگ خود بسیار محتاط باشید. بیش‌ازحد در سایت و وبلاگ خود تبلیغ نکنید، حتی اگر دارای مخاطبان زیاد و وفاداری باشید. بی‌توجهی به مخاطبان اصلی ممکن است برایتان گران تمام شود.
  4. ارائه محتوای باکیفیت: نوشتن مقاله باکیفیت خوب و دارای نگارش صحیح موجب خواهد شد تا شما مخاطبین خوبی به دست آورید. یک نویسنده خوب به‌طور آزادانه سعی می‌کند محتوایی به‌روز ایجاد نماید که موردنیاز کاربرانش بود و در ارتقای کیفیت زندگی و کسب و کارشان تأثیر مثبتی ایجاد نماید.

مزایا و محدودیت های وبلاگ

یک شروع کم هزینه: در شروع کار که معمولا دانش و تجربه و همچنین بودجه کافی نداریم استفاده از وبلاگ کار بسیار کم خرج و راحتی است. با گرفتن یک دامنه، هاست و داشتن یک قالب وبلاگ نویسی ساده که معمولا هم یکجا توسط شرکتهای سرویس دهنده ارائه می‌شوند خیلی زود می‌توانید شروع به نوشتن کنید.

سادگی انجام کار: در اکثر پلتفرم ها یا بستر های وبلاگ نویسی نیازی به کد نویسی و یا دانش نرم افزار نیست. با انجام یک سری کارهای ساده مانند جابجا کردن عناصر صفحه، کپی، پیست، تایپ ساده و آپلود یک سری تصاویر کم حجم به راحتی می‌توانید یک وبلاگ حرفه ای داشته باشید. در پلتفرم های پیشرفته مانند وردپرس هم اگر نیاز به دانستن مطلبی داشته باشید آنقدر مطالب آموزشی رایگان در وب پیدا می‌کنید که کارتان راه بیافتد.

بالا بردن ترافیک یا بازدید: مطالب جالبی که می‌نویسید به همراه تغییرات و  بروزرسانی هایی که انجام میدهید همه کمک می کنند که مخاطب نه تنها جذب شود بلکه بخواهد بارها و بارها به صفحات شما سر بزند. این ی تواند مخاطب را برای خرید یک سری محصولات کسب و کار شما ترغیب کند.

افزایش رتبه در موتورهای جستجو: همان طور که می‌دانید بین موتورهای جستجو گوگل از همه قویتر است و بیشتر استفاده می شود. اینکه وبلاگ کمک کند در نظر گوگل رتبه های بالاتری به دست آورید و بیشتر جلوی چشمان مخاطب قرار بگیرید کاری است که یک وبلاگ به خوبی می تواند انجام دهد. پس عملا کسب و کارهایی که تا کنون فکر می‌کردند کارشان چیزی جدای از تولید محتوا و وبلاگ نویسی است می‌بینند که با گسترش جستجوها و معاملات اینترنتی به هیچ وجه نمی‌توانند به این موضوع بی توجه باشند.

افزایش اعتبار و اعتماد مخاطب: با توجه به مطالب جذاب و مفیدی که می‌نویسید به نوعی اعتبار اجتماعی خود را بالا می‌برید هرچقدر بتوانید با مطالب خود به خوانندگان کمک کنید حس احترام و محبت آنها را بیشتر به خود جلب می‌کنید. مطمئنا با این شرایط اگر محصولی هم ارائه کنید با میل از شما خرید می کنند. هرچند مردم روز به روز از بیشتر از شبکه های اجتماعی استقبال می کنند اما همچنان نوع ارتباطی که وبلاگها برقرار می کنند متفاوت است و اعتبار و اعتماد بیشتری برایتان را ایجاد می کند.

وقت گیر بودن مدیریت وبلاگ: بالاخره نوشتن یک مطلب مفید و هدفمند نیاز به زمینه چینی و آمادگی لازم به لحاظ ذهنی دارد. اینکه این مطالب را ویرایش کنید و تا جای ممکن به زیباترین حالت در وبلاگتان ارائه کنید مطمئنا بیشتر از نوشتن روی کاغذ وقت شما را خواهد گرفت. به خاطر همین موضوع وبلاگهای قوی و پرکار یک نفره مدیریت نشده و حداقل یک دستیار برای انجام اموری که مربوط به مدیریت وبلاگ هستند استخدام می‌شود.

نیاز به جریان مداوم ایده‌ها: در کنار اینکه وبلاگ نویسی کار وقت گیری است مهمترین چالشی که با آن مواجه هستیم داشتن ایده های جذاب است. موقعی کار از این هم سخت تر می‌شود که بخواهید این ایده های جذاب را پشت سر هم تکرار کنید. تازه اگر فاصله بین این ایده ها کم باشد و دیر به دیر مطلب منتشر کنید رتبه وبلاگ تان پایین می آید و زحماتی که قبلا کشیده‌اید هم اثربخشی کافی را نخواهند داشت.

دیدن نتیجه نیاز به صبر دارد: هر چقدر هم که کارتان خوب باشد باز برای اینکه تاثیر خود را بین مخاطبان بگذارد و همچنین نظر موتورهای جستجو را جلب کند باید صبر کنید. در کنار محتوای خوب باید خیلی کارهای دیگر هم انجام دهید تا مطالب شما دیده شوند و این معمولا ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

وبلاگ نیاز به بازاریابی دارد: محتوای خوب باید خوب هم ارائه شود و الا آنقدر که لازم است دیده نمی‌شود. وقتی وبلاگ می‌شود بستر فعالیت شما عملا به نوعی می شود کسب و کار شما که آن هم مانند هر کسب و کار دیگری باید اصول بازاریابی و فروش را رعایت کند. تمام این تلاش ها در نهایت باید به کسب رضایت مخاطب و معرفی ما به همتایانش ختم شود.

بازاریابی وبلاگی

بازاریابی وبلاگی – کالج مدیریت

روش بازاریابی وبلاگی

۱- تهیه برنامه بازاریابی وبلاگ: در این برنامه باید دقیقا مشخص کنید که برای کدام گروه از افراد مطلب می‌نویسید؟ هدف نهایتان از ایجاد وبلاگ چیست؟ دقیقا بدانید چه محتواهایی را در چه زمانهایی باید منتشر کنید و برنامه دوره ای برای این کار داشته باشد. مثلا هر روز، هفته ای دو بار یا هر هفته مطلب منتشر کنید.

۲- انتخاب بستر یا پلتفرم وبلاگ: بعد از برنامه ریزی مقدماتی یک پلتفرم وبلاگنویسی یا cms مناسب انتخاب کنید. البته به غیر از موارد آماده می‌توانید از پلتفرم های اختصاصی که مخصوص کسب و کار شما طراحی می شوند هم استفاده کنید ولی به بودجه، حجم کار و هدف شما بستگی دارد. البته به جز موارد کمی پلتفرم های رایگانی هم هستند که خیلی به شرکتها و کسب و کارها توصیه نمی‌شوند. خوب است سایت و وبلاگ شما با هم یک نام دامنه داشته باشند تا دسترسی برای مخاطبان راحت باشد.

۳- سرعت و حجم بالای کار در شروع: اینکه در شروع کار مخاطب وارد سایت شما شود و مطالب کم و سیستم ناقصی را ببیند به هیچ وجه خوب نیست. پس تا جایی که ممکن است سعی کنید در شروع کار با سرعت زیاد تعداد مناسبی مطلب قرار دهید تا سایتتان پر دیده شود، همچنین سیستم مدیریت را کامل کنید تا هیچ ایرادی در انجام عملیات مختلف در سایت پیش نیاد و مخاطب با خطا یا صفحه خالی مواجه نشود.

۴- تبلیغ و معرفی وبلاگ در شبکه های اجتماعی: برای اینکه افراد از مطالب ارزشمند شما مطلع شوند و بتوانند استفاده کنند باید وبلاگ را تبلیغ کنید. شبکه های اجتماعی که به راحتی به وبسایت شما وص می‌شوند این امکان را می دهند. بسته به نوع مخاطب و محتوا می توانید یکی از این شبکه ها را در اولویت قرار دهید. مثلا اگر مربوط به سبک زندگی است می توانید بیشترروی اینستاگرام و فیسبوک تمرکز کنید تا توییتر و لینکدین.

۵- پاسخ دهی مناسب به نظرات: بلاگ یک فضای اجتماعی است، پس به یاد داشته باشید که حتما به سوالات و نظرات پاسخ دهید و به هیچ وجه بی تفاوت نباشد. تا جایی که ممکن است با نوع نظرات خود مخاطب را تشویق کنید تا نظر بیشتری در وبلاگ شما ارسال کند. نظرات نامناسب و اسپم را هم حذف کنید.

۶- دریافت ایمیل مخاطبان: سعی کنید به روش‌های مختلف ایمیل مخاطب خود را بگیرید تا بعد از این که از سایت شما رفت حداقل امیدوار باشید که می‌توانید او را دوباره به سمت وبلاگ خود جذب کنید. به این ترتیب ایمیل کسانی را دارید که حداقل یک بار وارد وبلاگ شما شده اند و آنقدر مطالب شما برایشان جالب بوده که ایمیلشان را بدهند و مطمئن باشند که مزاحمتی از سوی شما برایشان ایجاد نخواهد شد بلکه به نفعشان هم هست.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی اخلاقی

بازاریابی اخلاقی ، بر تمام جنبه‌ ها و ابعاد بازاریابی اثر می‌ گذارد. در این روش کارفرمایان صداقت، عدالت و…

بازاریابی دانشگاهی

بازاریابی دانشگاهی چیست؟ بازاریابی دانشگاهی ، بازار دانشجویان یک بازار بسیار بزرگ می باشد. در بازاریابی دانشگاهی، بازاریابان شرکت های…