اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بنچ مارکتینگ

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بنچ مارکتینگ ، یکی از ابزارهایی است که مدیران برای سنجش میزان موفقیت سازمانشان از آن استفاده می کنند. بنچ مارکتینگ یا الگوبرداری فرآیندی است که در آن جنبه ای خاص از یک سازمان را با موارد مشابه در برترین سازمان ها که به عنوان رقیب هستند مقایسه می کند.

این معیارهای قابل سنجش می توانند شامل محصولات، فرآیندها، روش ها، هزینه، اثربخشی، رضایت مشتریان و همچنین سایر شاخص های قابل اندازه گیری باشند.

در حقیقت مدیران خوش فکر با استفاده از بنچ مارکینگ می توانند شرکت های موفق و پیشرو در حوزه فعالیت خود را به عنوان الگو قرار دهند و با مقایسه سازمان خود با این شرکت های الگو، عملکرد سازمان خود را بهبود بخشند و شکاف موجود تا دستیابی به وضعیت مطلوب خود را کاهش دهند.

سازمان ها با تجزیه و تحلیل جنبه های مهمی مانند نحوه مدیریت، تولید، فروش، تکنیک های بازاریابی آنها و همچنین سایر عوامل مرتبط می توانند دلیل موفقیت سازمان های مطرح را بیابند و همچنین می توانند با بررسی و تحلیل ها دریابند که چه چیزی را می توانند در سازمان خود تغییر دهند تا به نتایج مطلوب دست یابند.

در صورتیکه بنچ مارکینگ به صورت صحیح انجام شود می تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای سنجش عملکرد سازمان در زمینه های مختلف باشد، همچنین به طور بالقوه اطلاعات ارزشمندی که می تواند برای بهبود شیوه های تجاری فعلی سازمان مورد استفاده قرار گیرد را نشان دهد و برای برنامه ریزی آینده سازمان بسیار مفید باشد.

تعریف بنچ مارکینگ

الگوبرداری راهی است که سازمانها می توانند عملکرد ، بهره وری و کیفیت فرآیندهای خود را در مقایسه با سازمانهای مشابه ارزیابی کنند. اگر این کارها با دقت انجام شود ، می توانند به حرکت یک سازمان به سمت یک شرکت ایده آل با کارآیی و بهره وری بیشتر کمک کنند. این روش به تشویق تغییرات فرهنگی در یک سازمان ، ایجاد دستورالعمل های مربوط به کارکنان ، گزارش بهره وری ، بهبود عملکرد ، مدیریت هزینه و غیره کمک می کند.

اهمیت بنچ مارکینگ

۱) افزایش عملکرد

این هدف مشترک برای هر شرکتی است که به دنبال بنچ مارکینگ است. بهره وری بهبود یافته در این فرآیند منجر به نتایج بهتر می شود و به سازمان ها کمک می کند تا نتایج برجسته ای کسب کنند. عملکرد بهتر همچنین باعث افزایش بهره وری و تقویت روحیه عالی برای کارمندان می شود. یک کارمند راضی بیشتر از یک کارمند ناراضی بهره وری دارد.

پیش از این ، ارزیابی کارمندان یک مسئله مهم بود و مدیران منابع انسانی اغلب به جزئی گرایی و طرفداری متهم می شدند. اما امروزه بسیاری از شرکت ها روند ارزیابی عملکرد کلیدی (KPI) را برای ارزیابی کارمندان در پیش گرفته اند. روند کار عادلانه و منصفانه است و کارمند و مدیر در کنار هم می نشینند و در مورد اهداف مشترکی که باید در پایان سال محقق شود توافق می کنند و اهداف تعیین شده با توجه به دستاورد اندازه گیری می شوند.

این امر منجر به شفافیت بین سازمان و کارمند می شود و انگیزه آنها برای کار و به نوبه خود بهبود کارایی است. اتخاذ این فرآیند توسط بسیاری از شرکت ها برای بهبود بهره وری و ارتقاء فرآیند است.

۲) همکاری داخلی

چندین شرکت چند ملیتی دارای بخشهای مختلفی هستند که همزمان کار می کنند. حتی در سازمانهای کوچکتر نیز ممکن است مدیر یا تیم خاصی وجود داشته باشد که عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشته باشد. شرکت ها مقایسه و تغییرات داخلی را مطابق با روند بهتر برای بهبود عملکرد دیگران انجام داده اند.

این نتیجه در افزایش همکاری داخلی و پیوند کارکنان است. این همچنین باعث ایجاد تیم سازی می شود و به نظر می رسد رقابت عادلانه داخلی به نفع سازمان باشد. در مورد سازمانهای کوچکتر ، الگوبرداری به تیمها یا کارمندان دیگر کمک می کند تا برای بهبود خود و فرایندهای خود ، نمونه ها و مثالهایی از بنچ مارکینگ سازمان بهتر را دنبال کنند.

 

اگر به دنبال طراحی سایت هستید کلینیک کسب و کار را امتحان کنید.

 

۳) پر کردن شکاف -بنچ مارکتینگ

بنچ مارکینگ کمک می کند تا شکاف های فرآیندی که در حال حاضر دنبال می شود شناسایی شود. بنابراین سازمان ها از نظر کاستی ها و همچنین میزان فعلی استانداردهای صنعت ، تصویر واضح تری دارند. این به آنها کمک می کند تا تغییرات لازم را در روند فعلی خود ایجاد کرده و مطابق آن عمل کنند تا دوباره به مسابقه برگردند و برتری رقابت را از آن خود کنند.

 

بنچ مارکتینگ

بنچ مارکتینگ – کالج مدیریت

 

۴) کاهش هزینه های بنچ مارکینگ در تولید و بازاریابی

بنچ مارکینگ در بازاریابی و تولید باعث کاهش هزینه ها می شود. در حالی که از بنچ مارکینگ در درجه اول برای بهبود و ارتقا فرآیندهای کاربردی استفاده می شود ، بخش عمده دیگری کاهش هزینه های تولید یا بازاریابی یا سایر هزینه های مرتبط خواهد بود که سودآوری شرکت را بیشتر بهبود می بخشد. این ممکن است شامل ایجاد تنظیمات جزئی در فرآیند باشد که کاملاً فرایند را تغییر می دهد.

۵) محصول / خدمات بهبود یافته

بنچ مارکینگ به سازمانها امکان می دهد فرآیندهایی را بهبود بخشند که در نهایت منجر به محصول یا خدمات بهتر و فروش بیشتر می شود. در صنعت ، این مورد در سرتاسر جهان در مورد مک دونالد که از یک طرح و منوی استاندارد در سرتاسر جهان برخوردار است کاملاً مشهود است ، بنابراین هر کسی که در هر رستوران مک دونالد قدم بگذارد ، احساس آشنایی می کند و در عین حال سفارش غذا راحت و آسوده است.

۶) یادگیری / بهبود / توسعه مداوم

نقش اساسی و اهمیت بنچ مارکینگ برای هر سازمانی یادگیری مداوم است که منجر به بهبود مستمر می شود. این فرایند ایده های جدیدی به همراه می آورد و اصلاحاتی ایجاد می کند یا ایده ها و فرایندهای قدیمی را که ریشه در شرکت ها دارند از بین می برد. این امر باعث می شود کارمند در معرض جهانی فرآیندها قرار گیرد و همچنین آنها را حتی پس از ترک سازمان آماده چالش کند. این کار همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات در بین کارمندان و سازمانها و در نتیجه باز هم افزایش بهره وری را تسهیل می کند.

در مرحله ای که به طور مشروع مورد استفاده قرار می گیرد ، الگوبرداری های عالی یک ابزار مدیریتی توانمند و جذاب هستند. بنچ مارکینگ باید روشی با دقت باشد ، روشی که سازمانی سودآورتر و موفق را ترغیب کند. به احتمال زیاد شما الگوهایی دارید (یا به آنها فکر می کنید) ، ارزیابی خدمات و فرآیندهای خود با توجه به این تمرکزهای اساسی ضروری است. گزینه های بنچ مارکینگ خود را دقیقاً در نظر بگیرید زیرا همه ارائه دهندگان انواع و سطوح مشابه خدمات را ارائه نمی دهند.

نتیجه ی نهایی: -بنچ مارکتینگ

بنچ مارکینگ یک ابزار قدرتمند برای ارتقای بهبود مستمر در سازمان ها است. همانطور که گفته شد بنچ مارک داخلی تنها جهت شناسایی داخل سازمان می باشد. سازمان های پیشرو علاوه بر بنچ مارک داخلی، بنچ مارک خارجی هم انجام داده و تلاش می کنند تا فرآیند ها و روش های خورد را به طور مستمر بهبود داده و و خود را با رقبای پیشرو مقایسه می کنند.

بسیاری از سازمان ها با ایجاد تیم های تحقیق و توسعه علاوه بر ارزیابی عملکرد های داخلی سازمان، بنچ مارک خارجی نیز انجام داده و رقبای پیشروی خود را کنترل و تجزیه تحلیل می کنند.

بنچ مارکینگ علاوه بر تکنیک ها، نیازمند تجربه می باشد چرا که تجزیه و تحلیل نادرست و اشتباه می تواند باعث بروز نتایج گمراه کننده و در نتیجه ضرر و زیان شود. پیشنهاد ما به شما در قدم اول استفاده از مشاوران و متخصصان در این حوزه می باشد. چرا که متخصصان این حوزه توانایی تشخیص اطلاعات ناردست از درست را داشته و می توانند از بروز فاجعه در سازمان جلوگیری کنند.

بنچ مارکتینگ ، مقایسه و تقلید از رقبا بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی و ساختار های حال حاضر سازمان می تواند باعث ایجاد مشکلات غیر قابل جبران شود. مشاوران و متخصصان مجموعه مدیران نواندیش با تکیه بر دانش و تجربه ی خود می توانند یاری رسان شما در زمینه بنچ مارک داخلی (ارزیابی داخلی سازمان)، بنچ مارک خارجی (ارزیابی رقبا)، تهیه و تدوین طرح های بهبود و در نتیجه ارتقای سازمان و افزایش بهره وری و سود دهی مجموعه شما باشند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

سیستم اطلاعات مدیریت

سیستم اطلاعات مدیریت ، اطلاعات یک منبع ارزشمند برای اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و تاکتیکی است که در عملیات روزمره…

استراتژی سرپرستی

استراتژی چیست ؟ -استراتژی سرپرستی استراتژی سرپرستی ، برای اینکه بدانیم استراتژی چیست اول باید مقدمه ای از مفهوم آن را…