تبلیغات بنری ، یک پیام تبلیغاتی جذاب است که در قالب یک طراحی گرافیکی جذاب ثابت یا متحرک به کاربران ارائه میشود، توجهشان را جلب و آن ها را به سمت وبسایت شما هدایت میکند.
این نوع تبلیغ با اهداف مختلفی به کار گرفته میشوند که مهمترین آنها افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است. شما به کمک این بنرها به مشتریان بالقوهتان اعلام وجود و به این شکل هویت خود را در ذهن آن ها تثبیت میکنید.
افزایش ترافیک و ارتقای رتبه در گوگل، جمعآوری لید یا سرنخ باکیفیت، افزایش فروش و بازگرداندن مشتریها یا لیدهای ازدسترفته با ارائه پیشنهادات جذاب هم از دیگر اهداف بهکارگیری این روش تبلیغاتی اثربخش هستند.
تبلیغات بنری هنوز هم به عنوان یکی از پر استفادهترین روشهای تبلیغاتی مطرح است. چرا که این نوع تبلیغات همیشه در معرفی و مطرح کردن نام یک برند در فضای اینترنت موثر است. با بکارگیری درست این روش تبلیغاتی و طراحی یک بنر جذاب و متقاعدکننده میتوانید کاربران بیشتری را به سمت برند خود هدایت کنید و در نهایت به تعداد مشتریان خود بیفزایید. ما آماده هستیم تا تبلیغات بنری شما را به بهترین شکل پیاده نماییم.
تبلیغات بنری چیست؟
اولین فرم از تبلیغات آنلاین غیر رایگان است که در قالب گرافیکی و فرمتهای مختلف مانند متن، تصاویر، ویدئو و … در مقابل کاربران ظاهر میشود و در صورت کلیک بر روی آنها، مرورگر اینترنت شما را به وبسایت تبلیغکننده منتقل خواهد کرد. هدف از تبلیغات بنری، انتقال پیام برند و تبلیغات به بازدیدکنندگان وبسایت موردنظر است. این تبلیغات در بخشهای متمایزی از وبسایتها که بهطور خاص برای تبلیغات در نظر گرفته شدهاند، ظاهر میشوند. این بنرها اغلب بهصورت مستطیلی هستند و هرچه مستطیلها عریضتر باشند نسبت به بنرهای باریکتر، تأثیرگذاری بهتری دارند. بنرها میتوانند بهصورت ثابت یا متحرک باشند. انتخاب فرمت مناسب برای آگهیها بهمنظور حاصل شدن بهترین نتیجه بسیار مهم است.
انواع تبلیغات بنری
تبلیغات بنری ثابت
جایگاههای بنری که در وبسایتها مشاهده میکنید عمدتا از نوع تبلیغات بنری ثابت هستند. شما میتوانید بنر تبلیغاتی خود را در مکان مورد نظرتان و در محدودهٔ زمانی مشخصی مثلا یک ماه، به مشتریان هدفتان نمایش بدهید.
تبلیغات بنری کلیکی
در بزرگترین وبسایتهای ایران نمایش داده میشود. شما میتوانید انتخاب کنید که بنرتان در زمان دلخواه، به کاربرانی در محدودهٔ جغرافیایی مشخصی نمایش داده شود. حتی میتوانید انتخاب کنید که کاربران کدام دستگاهها یا سیستمعاملها بنر شما را ببینند.
تعرفهٔ تبلیغات بنری کلیکی متفاوت است. قیمت این کلیک به ماهیت کسبوکارتان، پیشنهاد یا ارزش ویژهای که به کاربران در بنر ارائه میکنید و جذابیت طراحی بنرتان وابسته است. هرچه جذابیت بنر برای کاربران بیشتر باشد، هزینهٔ کمتری به ازای هر کلیک پرداخت خواهید کرد.
تبلیغات بنری ریتارگتینگ
حتما متوجه شدهاید که بسیاری از مشتریان هدفتان زمانی که برای اولین بار به وبسایتتان مراجعه میکنند، از خدمات و محصولات شما استفاده نمیکنند یا فعالیت مورد نظرتان نظیر ثبتنام یا خواندن بقیه مطالب را انجام نمیدهند. اما همین افراد زمانی که برای بار دوم به وبسایتتان مراجعه میکنند زمان بیشتری را در وبسایت میگذرانند یا به مشتریان وفادار محصولات و خدمات شما تبدیل میشوند.
با تبلیغات بنری ریتارگتینگ یکتانت، میتوانید بودجهٔ خود را مدیریت کنید و از میان میلیونهای کاربر وب، تنها آنهایی را هدفگیری کنید که قبلا به وسایت شما مراجعه کردهاند. در این حالت هم پرداخت به ازای کلیک CPC انجام میگیرد.


تبلیغات بنری – کالج مدیریت
مزایای تبلیغات بنری
-
ازنظر بصری جذاب است
محتوای گرافیکی جذاب این مدل از تبلیغات، میتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند و پیام تبلیغات را بهسادگی به مخاطب منتقل کند. وجود تصویر در این تبلیغات، مزیت آنها نسبت به تبلیغات SEM است. محدودیت تعداد کاراکتر و فرمت متنی SEM، میتواند تبلیغدهنده را برای انجام تبلیغات متنوع جذاب با مشکل روبهرو کند. همچنین ذهن انسان تصاویر را بهتر از نوشتهها به خاطر میسپارد و این مزیت دیگر تبلیغات بنری نسبت به فرمتهای متنی تبلیغات است.
-
تقویت آگاهی از برند
کاربر بهراحتی میتواند تنها با مشاهده تبلیغات بنری یا نمایشی، در مورد برند، محصولات و خدمات شما اطلاعات به دست آورد و نسبت به کسبوکار شما مشتاق شود و کلیک بر روی آن نیز ضروری نیست. برندهایی مانند IBM، Apple و Nike برای حضور بیشتر و مداوم در ذهن مخاطبان، از این روش تبلیغاتی استفاده میکنند.
-
هدفمندی تبلیغات نمایشی
میتوانید وبسایتهای مرتبط با کسبوکارتان، جایی که مخاطبان هدف شما حضور دارند را برای نمایش تبلیغات خود در نظر بگیرید. از این طریق دقیقاً درجایی که تقاضای کسبوکار شما وجود دارد ظاهر میشوید و امکان دیده شدن شما نیز بیشتر خواهد شد.
-
امکان هدفگیری مجدد یا Retargeting
Retargeting به معنی قرار دادن تبلیغات خود در مقابل افرادی است که قبلاً از وبسایت شما بازدید کردهاند، اما در خبرنامه شما عضو نشدهاند یا محصولی خریداری نکردهاند. از این طریق میتوانید به افراد علاقهمند به کسبوکارتان دسترسی پیدا کنید.
-
امکان track کردن کاربران
دریافت روزانه یا هفتگی نتایج تبلیغات نمایشی مانند تعداد کلیک، ترافیک وبسایت، شاخصهای آگاهی از برند، نرخ تبدیل و میزان فروش به شما کمک میکند تا کمپین تبلیغاتی خود را ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.
معایب تبلیغات بنری
بااینکه تبلیغات بنری در ابتدای ظهور خود، نظر مخاطبان زیادی را جلب میکردند و کاربران یک وبسایت هنگام تماشای آن، نظرشان به بنرها جلب میشد، اما بهمرور و به علت استفاده اشباعشده از این مدل تبلیغاتی، مردم دیگر نسبت به این تبلیغات حساسیت ندارند. این پدیده که Banner Blindness نام دارد، به رفتار ناخودآگاه کاربران آنلاین نسبت به تبلیغات بنری اشاره دارد. همه ما دیگر نسبت به تبلیغات سنتی بنری در حاشیه وبسایتها نابینا شدهایم و چشممان عادت کرده است که این تبلیغات را نادیده بگیرد. بهجز این، معایب دیگری هم برای بنر تبلیغاتی وجود دارد که عبارتاند از:
-
مزاحمت تبلیغات
بعضی از تبلیغات بنری مانند تبلیغات flashing، popups و interstitials در نظر مخاطب بهعنوان مزاحم دیده میشوند. همچنین، درصورتیکه تعداد تبلیغات در صفحه وبسایت زیاد باشد، موجب گیج شدن مخاطبان شده و درنهایت کاربر ترجیح میدهد که آنها را نادیده بگیرد. آزار مخاطب از طریق نمایش بنرهای تبلیغاتی بدون اجازه او، نه تنها باعث تبلیغات مثبت برای یک برند نمیشود، بلکه خاطره بدی از برند در ذهن مخاطب حک میکند. این حس بد ممکن است ارزش واقعی خدمات/محصولات شما را زیر سؤال ببرد و یک مشتری بالقوه را از لیست مشتریان شما حذف کند.
-
نرخ کلیک کمتر
به دلیل ضعف در طراحی و ایجاد تجربه بد برای کاربران، نرخ کلیک تبلیغات بنری نسبت به سایر مدلهای تبلیغات آنلاین، بسیار کمتر است.
-
نرخ تبدیل کمتر
ازآنجاییکه بنرها نمیتوانند بهطور کامل در مورد کسبوکار شما توضیح دهند، حتی کاربرانی که روی بنر کلیک میکنند هم با احتمال کمی به مشتریان کسبوکار شما تبدیل میشوند. درواقع با ظهور مدلهای تبلیغاتی مثل ویدئوها، کاربران مایلاند در نگاه اول به تبلیغات، بیشتر در مورد ارزشهای کسبوکار شما بدانند و بنرها قدرت این انتقال مطلب را ندارند. درنتیجه این اتفاق، کاربران جذبشده از طریق بنرها، leadهای ارزشمندی نیستند و نرخ تبدیل پایینی دارند.
-
دیده نشدن تبلیغات
استفاده کاربران از نرمافزارهای بلاک کننده تبلیغات و popups باعث میشود که تبلیغات شما دیده نشود.
چرا تبلیغات بنری موثر است؟
بنرها از مهمترین اجزای جهان بصری هستند، آنها هنوز هم موثر هستند چون مردم به محتواهای بصری خیلی بهتر از یک پیام ساده و خشک توجه میکنند. از طرف دیگر یکی از مزیتهای این نوع از تبلیغات نسبت به روشهای سنتی سنجش میزان اثربخشی اینگونه از تبلیغات است. مهمترین عامل در بررسی تبلیغات بنری نرخ کلیک یا همان CTR میباشد. نرخ کلیک از تقسیم تعداد کاربرانی که بر روی تبلیغات کلیک کردهاند به کل کاربرانی که تبلیغ را مشاهده کردهاند بدست میآید. طبیعی است که هرچه CTR بالاتر باشد میزان اثربخشی تبلیغ نیز بیشتر است. به همین سادگی! در سال ۲۰۱۹ نیز میانگین CTR تبلیغات بنری ۰.۶% بوده است.