اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی جاذبه ای

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی جاذبه ای ، به گونه ای زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ می باشد در این روش بازاریابی تمرکز روی جذب مشتری از طریق محتوا با کیفیت بالا می باشد و همچنین ایجاد حس لذت در مشتری تا به ترویج دهنده و مبلّغ ما تبدیل شود. در بازاریابی جاذبه ای گفت و گوی مخاطبان با برند و کسب و کار شما از طریق مخاطبان شروع میشه نه شما ! در بازاریابی جاذبه ای مشتریان بالقوه شمارو از سمت وبلاگ، موتوری های جستجو و رسانه های اجتماعی پیدا می کنند. شما با طراحی محتوایی برای رسیدگی به مشکلات و نیاز های مشتریان خود یا استراتژی های دیگری،مشتریان مورد نظر خودتون رو جذب می کنید و باعث افزایش ترافیک وبسایت خودتون میشید.در چند سال گذشته اینکه مشتریان چطوری با شما ارتباط برقرار می کنند و چیزهایی که از کسب و کار شما انتظار دارند تغییر کرده است.

بازاریابی جاذبه ای چیست؟

در واقع بازاریابی جاذبه ای، یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی دیجیتال می باشد که با بهره گیری از تکنیک های بازاریابی
آنلاین، مانند بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی، شبکه های اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجو و … که در راس آن ها
محتوای باکیفیت بالا قرار دارد، سعی در ایجاد آگاهی از برند و معروف شدن سازمان برای مشتریان و جذب مخاطبان به طرف
پیشنهادات سازمان را دارد.
این رویکرد، فقط به پیدا کردن سازمان توسط مشتریان بالقوه و ایجاد آگاهی از برند اکتفا نمی کند. بلکه به دنبال آن است تا با
ایجاد ارزش زیاد در طول چرخه خرید مشتری، او را باز هم به سوی سایر پیشنهاداتی که سازمان ارائه می دهد و می تواند
برای او  موثر واقع شود، جذب کند و با ایجاد یک تجربه خیلی خوب، او را به یک مبلّغ برای سازمان تبدیل کند.

 توسعه یک استراتژی بازاریابی جاذبه ای

طرح

قبل از ایجاد هر نوع مواد بازاریابی و به مرحله اجرا درآوردن آن ها ، باید مدتی زمان بگذارید تا یک برنامه مناسب تدوین کنید. تعیین کنید که هدف نهایی شما چیست، خواه فروش یک کالای خاص، ثبت نام مشتریان جدید برای یک سرویس یا نتیجه مطلوب دیگر.

هنگامی که می دانید کمپین بازاریابی جاذبه ای خود را به چه نتیجه ای می رسانید، تصمیم بگیرید که قصد دارید چه چیزی را به مشتری در راه رسیدن به هدف خود ارائه دهید.

تجزیه و تحلیل

ایجاد یک طرح باعث می شود تا بتوانید تاثیر مواد بازاریابی مورد استفاده را آسان تر تحلیل کنید. مهم است که آمارهای مربوط به مواد را در فواصل منظم بررسی کنید، از جمله اینکه تعداد بازدید از یک وبلاگ، تعداد بازدید کنندگانی که روی صفحه فروش کلیک می کنند، و اینکه آیا از زمان شروع کمپین میزان فروش افزایش یافته یا نه را بررسی کنید.

این کمک می کند تا اهداف و معیارهای افزایشی را در مرحله برنامه ریزی خود تعیین کنید تا به این ارقام ارزش مقایسه ای بدهید.

تجدید نظر

شما باید از استراتژی خود پس از اجرای برنامه بازاریابی خود تجدید نظر کنید و داده ها را جمع آوری کنید تا اثربخشی آن مشخص شود. شما می توانید به جای شروع، ابتدا آنچه را که آموخته اید، تلفیق کنید و درس را به یک کمپین قوی تر تبدیل کنید.

 

بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای – کالج مدیریت

اهمیت بازاریابی جاذبه ای

  • صرفه جویی در هزینه ها: به صراحت می توان گفت که هزینه راه اندازی و پیشبرد اهداف از طریق بازاریابی جاذبه ای (به عنوان یک رویکرد به بازاریابی دیجیتال) بسیار ارزان تر از تکنیک های سنتی بازاریابی سنتی می باشد.
  • صرفه جویی در زمان: بازاریابی جاذبه ای این امکان را به شما می دهد که به جای صرف زمان برای پیدا کردن یک مخاطب مابین هزاران/میلیون ها نفر، همان یک نفر به سراغ شما بیاید و شما را پیدا کند؛ بدین ترتیب شما می توانید تمام زمان خود را برای ایجاد یک تجربه خرید خوب ویا تولید محتوای با کیفیت صرف کنید. البته نباید فراموش کنیم، بازاریابی جاذبه ای یک تکتیک بلندمدت است و نگریستن به آن به عنوان یک راه حل کوتاه مدت اشتباه خواهد بود.
  • بهینگی: در کنار هزینه ی پایین تر، از یک طرف به علت سادگی اندازه گیری نتایج و بازگشت سرمایه و از طرف دیگر به علت قابلیت هدف دار کردن محتوای نمایشی (اینکه چند نفر، کجا محتوای شما را ببینند)، می توان به دید یک رویکرد بهینه تر نسبت به بازاریابی سنتی به آن نگریست.
  • برندینگ در فضای آنلاین: این رویکرد یک تکنیک بهینه برای برندسازی در فضای آنلاین و دیده شدن توسط مشتریان می باشد. با استفاده از این تکنیک شما می توانید به سادگی به یک پیشرو در صنعت ویا حرفه خود بدل شوید. چرا که می توانید مخاطبین خود را به طور طبیعی از طریق موتورهای جستجو به سمت خود بکشید و این مخاطب باشد که شما را پیدا کرده، نه شمایی که برای معرفی خود به سراغ او رفته اید.
  • رشد بلند مدت: در بازاریابی جاذبه ای، شما یک سرمایه گذاری بلندمدت بر روی مشتریان بالقوه خود انجام می دهید. علاوه بر انکه با بهتر دیده شدن در فضای آنلاین، روز به روز به مخاطبین محتوای شما افزوده می شود (به شرط ارائه محتوای باکیفیت)، مشتریان بالقوه حتی بعد از انتخاب پیشنهاد شما به عنوان راه حلی که به دنبالش بودند، رها نمی گردند و این مشتریان بالفعل همچنان برای ایجاد تجربه خرید خوب و بازگشت مجدد، سرمایه گذاری می شوند.

چطور می‌شود بازاریابی جاذبه ای را در عمل انجام دهیم؟

مرحله اول: جذب مخاطب ناآشنا

اولین قدم برای گذر از یک مرحله به مرجله بعد، جذب افراد ناآشنا با برند و محصولات است(Attract). در اولین قدم ، مخاطبِ ناآشنا با استفاده از روش های مختلف وارد سایت می‌شود و از یک فرد غریبه به یک بازدیدکننده تبدیل می‌شود. برخی از ابزارهای که می‌توان برای جذب مخاطب استفاده کرد، بلاگ ، شبکه‌های اجتماعی و استفاده از سئو است.

مرحله دوم: تبدیل به عضو

مرحله بعدی Convert است. باید بازدیدکننده را به سمتی هدایت کنیم که اطلاعات تماس خود را در اختیار ما قرار دهد (به Lead تبدیل شود). کلیدی‌ترین اطلاعاتی که می توان استفاده کرد و در Inbound حرف اول را می‌زند استفاده از ایمیل مخاطب است.

برای اینکه اطلاعات تماس مخاطب را به دست آوریم از روش های مختلفی می‌شود این کار را انجام داد. مثلا یک ایبوک تهیه کنیم و از بازدیدکننده بخواهیم برای دانلود ایبوک ایمیلش را وارد کند، اگر سایت فروشگاهی هستیم برای دادن یک آفر از او بخواهیم ایمیل را وارد کند و …

مرحله سوم: تشویق به خرید و انجام خرید

تا اینجا ما بازدیدکننده مناسب را جذب کردیم و او را به lead تبدیل کردیم. حالا وقت آن است که او را به مشتری تبدیل کنیم و محصول و خدمات خود را به او بفروشیم. در مرحله Close ما سعی می کنیم مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنیم و برای این کار نیز می توانیم از email یا CRM کمک بگیریم.

و مرحله آخر، Delight

تمام inbound در این خلاصه می‌شود که بهترین و جذابترین محتوا را برای مخاطب تولید کنیم. فرقی نمی‌کند مخاطب بازدیدکننده باشد، lead باشد یا از قبل مشتری باشد. اگر کسی قبلا خرید کرده و الان به عنوان یک مشتری برای شرکت محسوب می‌شود نباید او را فراموش کنیم.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی تحلیلی

بازاریابی تحلیلی ، از طریق ارزیابی داده های به دست آمده از فعالیت های بازاریابی از طریق کانال های مختلف…