بازاریابی تحلیلی ، از طریق ارزیابی داده های به دست آمده از فعالیت های بازاریابی از طریق کانال های مختلف مانند وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی شکل می گیرد. Best Buy، یک خرده فروش لوازم الکترونیکی شناخته شده، و همچنین یک پیشگام در شیوه های بازاریابی تحلیلی است. از سال ۱۹۹۷، این شرکت اطلاعات مربوط به معاملات روزمره با مشتریان را ثبت کرده است.
تجزیه و تحلیل این اطلاعات به Best Buy برای تبدیل خود به یک کسب و کار موفق کمک می کند. شرکت های امروزی ترجیحات مشتریان خود را بوسیله اطلاعات بدست آمده از لایک، توییت مجدد، و دیگر محتوایی که مشتریان در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند دنبال می کنند. آن ها همچنین می توانند ترجیحات مشتریان خود را با بررسی وب سایت هایی که مشتریان آن ها را اغلب بازدید کرده و بیشترین اوقات خود را در آن ها سپری می کنند شناسایی کنند.
این داده ها بینش مهمی در مورد چگونگی ارتباط برقرار کردن مصرف کنندگان با شرکت ها و یکدیگر حاصل می دهد، و به کسب و کارها برای تصمیم گیری دقیق و حساب شده تر اجازه می دهند. با بررسی اینکه مشتریان چه چیزی می خرند و چه چیزی نمی خرند و جمع آوری داده ها در مورد زندگی آنلاین و آفلاین آن ها، کسب و کارها قادر به پاسخگویی بهتر به مصرف کنندگان خواهند بود. با وجود اثربخشی بالای این نوع استراتژی استفاده از آن در کشور ما به گستردگی کشورهای توسعه یافته نمی باشد.
با این وجود یکی از سازمان های پیشگام در حوزه بازاریابی تحلیلی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشد، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا ترجیحات مشتریان خود را با بررسی محصولاتی که مشتریان آن ها را اغلب بازدید کرده و بیشترین اوقات خود را صرف بررسی و مشاهده آن ها می نمایند و یا محصولاتی که قبلا خریداری نموده اند، شناسایی کرده و با استفاده از سیستم پیشنهاد دهنده، محصولات مناسب با نیازهای مشتری را به او نمایش می دهد. قابل ذکر است استراتژی بازاریابی تحلیلی یکی از موثرترین و پیچیده ترین استراتژی های بازاریابی تا به امروز می باشد.
بازاریابی تحلیلی چیست؟
ارزیابی کامل بازار کمک میکند تا اطلاعات گستردهای را برای برنامهریزی استراتژی بازاریابی خود به دست آورید. در حالی که دادههای ساده مانند اندازه بازار ممکن است شما را در میزان ارزش بازار برای سرمایهگذاری کمک کند، باز شما به نحوه فعالیت بازار خود مانند کانالهای توزیع اصلی یا ترندهای کلیدی بازار نیاز دارید.


بازاریابی تحلیلی – کالج مدیریت
روش های بازاریابی تحلیلی
-
تحلیل نیازهای برآورده نشده
کسب و کار یعنی مواجه شدن با نیازهای مشتریان. تحلیل نیازهای برآورده نشده یعنی فهمیدن اینکه آیا نیاز برآورده نشدهای در اطراف محصول، سرویس یا مارکت شما وجود داره که به وسیلهی اون بتونید رضایت و درآمد از مشتری رو افزایش بدین. از ابزارهای مفید برای اینکار میشه به نقد و بررسی محصولات، بررسی کیفی، گروههای متمرکز و مصاحبهها اشاره کرد. همچنین میتونید برای آشنایی با کلمات جستجو شده توسط کاربران از ابزار “گوگل ترندز” هم استفاده کنید.
-
تحلیل اندازه بازار
اگر اندازه و پتانسیل بازاری که میخواید درش مشغول به کار بشید رو ندونید، پیشبینی دوام و پایداری کسب و کارتون هم کار چندان سختی نیست!!
تحلیل اندازه بازار یعنی اینکه بررسی کنید و ببینید که فلان بازار چقد برای محصول یا سرویس شما اندازه و پتانسیل داره و پتانسیل رشد در این بازار چقدره. بازار رو میشه از لحاظ مواردی مثل حجم (چند واحد از یک محصول یا سرویس فرخته میشه)، ارزش (میزان پولی که در بازار هزینه میشه) و تناوب (چند وقت به چند وقت یک محصول به فروش میرسه) اندازه گیری کرد. برای اندازهگیری حجم بازار میتونید از دیتاهای دولتی، اطلاعات انجمن صنفی، اطلاعات مالی از رقبا و نظرسنجی از مشتریان استفاده کنید.
-
پیشبینی تقاضا
برای موندن در کورس رقابت، پیشبینی تقاضا یکی از ضروریات هست. پیش بینی تقاضا یعنی تخمین تعداد محصول یا سرویسی که مشتریان مایل به خریدش هستن. پیشبینی تقاضا چیزی فراتر از حدسهای آکادمیک هست و به اطلاعات گذشته و حال فروش از بازارسنجی نیاز داره. تکنیکهای تحلیل مثل تحلیل سریهای زمانی میتونه مفید باشه.
-
تحلیل روند بازار
هر کسب و کار باید روند و جهت بازاری که درش مشغول به کار هست رو بدونه. تحلیل روند بازار یعنی اینکه متوجه بشید که آیا یک بازار در حال رشد، راکد یا در حال نزول هست یا نه و این پروسه چقدر سریع داره اتفاق میافته. دونستن اندازه بازار هم مهمه اما دونستن اینکه بازار در حال صعود یا نزول هست هم حائر اهمیته. برای مانیتور کردن روند بازار میتونید بعضی از آزمایشات کسب و کار یا سناریوهای تحلیلی رو انجام بدید تا ببینید که بازار چه چیزی رو میپسنده و این مورد چطور روی کسب و کار و رشد، راکد بودن و رشد بازار تاثیر میگذاره. نظرسنجی از مشتریان یا گروههای متمرکز هم میتونن مفید باشن.
-
تحلیل غیرمشتریها
به طور سنتی ما میگیم که باید مشتریان رو فهمید و در نهایت پی برد که اونها چطور مشتریانی هستن و افراد بیشتری هم مثل اونها پیدا کرد. اما گروه دیگهای هم وجود دارن که اهمیت به خصوصی دارن؛ غیر مشتریها! تحلیل غیرمشتریها یعنی اینکه متوجه بشید که چه افرادی در حال حاضر مشتری شما نیستن و در مورد محصول، سرویس یا برند شما فکر میکنن. با شناسایی افرادی که از شما خرید نمیکنن، میتونید بازارتون رو به وسیله اون افراد توسعه بدین. اگر میخواید بدونید که چرا افراد از محصول یا سرویس شما استفاده نمیکنن، باید ازشون بپرسید، مصاحبه کنید، پرسشنامه بفرستید و از گروههای متمرکز استفاده کنید.
-
تحلیل رقبا
کسب و کار شما قطعا نمیتونه در یک محیط بسته وجود داشته باشه. تحلیل رقبا برای بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک با شناسایی اینکه رقبای اصلی شما چه کسانی هستن، جایگاه اونها در بازار و در ارتباط با کسب و کار شما کجاست اهمیت داره. با فهمیدن نقاط ضعف و قدرت اونها، میتونید فرصتهایی رو برای بهرهبردازی و شروع حرکت جدید شناسایی کنید. روشهای زیادی برای جمعآوری اطلاعات رقبا وجود داره. از جمله روزنامهها و مجلات تجاری، گزارشات سالیانه، بروشور محصولات و فعالیتهای بازاریابی. حتی میتونید از یکی از دوستان، اعضای خانواده یا… بخواید که یکی از محصولات رقباتون رو خریداری کنه و شما تجربش در استفاده از اون محصول یا سرویس رو جویا بشید.
-
تحلیل قیمت
چی میشه اگر بدونید مشتریان در قبال محصول یا سرویس شما دقیقا و هرچند مدت، چقدر پول میپردازن؟ هدف تحلیل قیمت هم دقیقا همین هست. یعنی تحلیل قیمت با حساسیت در بخشهای مختلف بازار. تحلیل قیمت به خصوص در بازارهای رقابتی میتونه بسیار مفید باشه. تحلیل قیمت نیازمند دادهکاوی و توسعهی الگوریتمها و مدلهای پیشبینیگرایانهست. همچنین گاهی اوقات لازم هست که از چندین آزمایش همزمان هم استفاده کنید تا متوجه بشید در موقع تغییر قیمت دقیقا چه اتفاقی میافته.
-
تحلیل کانالهای بازاریابی و فروش
برای بازاریابی و فروش محصول و سرویس، کانالهای زیادی وجود داره. تحلیل کانالهای بازاریابی و فروش بهتون اجازه میده که به کانالهای مختلف دسترسی پیدا کنین و متوجه بشید که کدومشون از همه موثرتره. به احتمال زیاد میشه از طریق کانالهای مختلف، به بخشهای مختلفی از بازار دسترسی پیدا کنین اما باید بدونین که کدومشون بهتر کارساز هستن و کدوم کارایی ندارن. برای هر کدوم از کانالهای بازاریابی و فروش و پتانسیلهای بلااستفادهی کانالها، باید یکسری نرخ تبدیل رو مشخص کنید تا بدونین کانالهاتون دقیقا چه خطی رو دنبال میکنن.
-
تحلیل برند
برند مهمه. هدف از تحلیل برند مشخصکردن نقاط قوت شما در مقایسه با رقباست. برند چیزی فراتر از لوگو یا ردای تجاری هست. برند یعنی وجهه و احساس محصولات شما و چیزی که اونها به مشتری ارائه میدن. این نکته حائر اهمیته که بدونید مشتریان چطور برند شما رو درک میکنن. چون اینکار روی تصمیمگیری و هدایت استراتژیک تاثیر میگذاره. دیتاهای لازم برای تحلیل برند رو میتونید از مکانهای مختلفی مثل مکالمات سرویس مشتریان، مکالمات فروش، انجمنها، وبلاگها، سایتهای نقد و بررسی و شبکههای اجتماعی بدست بیارید.
چرا به تحقیقات بازاریابی تحلیلی نیاز دارید؟
فضای بازار ایران و آینده دیگر توانایی هزینه برای تحقیقات بازار به شکل سنتی را ندارد.
از سوی دیگر، روندهای جدیدی که اخیرا تحت عنوان تحقیقات بازار موبایلی بر ادبیات صنعت تحقیقات بازار کشورمان حاکم شده، خطاهای بسیاری دارد. تحقیقات بازاریابی تحلیلی، سنجشی صحیح از برنامه ریزی خرده فروشی و عمده فروشی را در اختیار شما قرار می دهد. به جرأت می توانم بگویم که امروزه کسب وکارهای صاحب نام خارجی هم برای حضور بهتر در بازار کشورمان به این رویکرد نیاز دارند. در این سرویس تحقیقات بازار، ریسک هزینه و زمان شما در هر فعالیتی که باشید، به شدت پایین می آید و اگر صاحب استارتاپ هستید، این نوع تحقیقات بازار بیشترین اثربخشی را برای شما خواهد داشت.
بازاریابی تحلیلی اطلاعاتی ارائه می دهد که کسب و کار در هر صنعت می تواند از آن به نفع خود استفاده کند. اصلا مهم نیست اگر شما در حال تلاش برای افزایش آگاهی از برندی یا برندخود باشید، به هر حال بازاریابی تحلیلی می تواند در این باره به شما کمک کند. اکثر شرکت هایی که لیست های ایمیل یا خبرنامه ها را ارائه می دهند، اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان خود را جمع آوری می کنند و پایگاه های بزرگ را ایجاد می کنند. سپس از این پایگاه داده ها هنگام تصمیم گیری در مورد تصمیم گیری های تجاری و.. به عنوان اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.