بازاریابی چابک : با وجود اهمیت بالای طراحی و تدوین استراتژی رقابتی برای باقی ماندن در عرصه رقابت، آنچه کسبوکارها را به کسب مزیت رقابتی از رقبا نزدیک میکند، تعهد به پیادهسازی استراتژی و چابکی قسمت های مختلف سازمان است. طرح جامع کسبوکار (Business Plan) یا مدل کسبوکار (Business Model) هر چقدر هم دقیق و با به کارگیری ابزارهایی مانند مدل SMART، چارچوب آمیخته بازاریابی، چارچوب SWOT، مدل رقابتی پورتر یا ماتریس رشد- سهم بازار (BCG) مشخص و تعیین شده باشند، تا زمانی که به اجرا در نیایند، بیش از یک سند مکتوب و طرح روی کاغذ نیستند.
بازاریابی چابک چیست؟
بازاریابی چابک یا Agile Marketing یک رویکرد بازاریابی اقدامگرا و تاکتیکی است که بر شناسایی و تمرکز تیمهای سازمان بر فعالیتها و اقدامات ارزشمند تاکید دارد. هر یک از قسمت ها، مسئولیت تکمیل بخش مشخصی از یک پروژه را در مدت زمان معینی به عهده دارند. از طریق رویکرد بازاریابی چابک، نتایج و عملکرد هر بخش به طور مستمر و پی در پی مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ بدین ترتیب، با اصلاح زودهنگام خطاهای موجود، ضمن کاهش و جلوگیری از صرف هزینههای زیاد، عملکرد تیمها و سازمان در طول زمان بهبود پیدا میکند.
تعامل مستمر اعضای تیم با یکدیگر، آمادگی برای چالشهای غیر قابل پیشبینی و پاسخ به موقع به تغییرات، سازمان را در بازی رقابتی، توانمندتر میسازد.
المانهای کلیدی پیادهسازی بازاریابی چابک
اجرای تکنیک بازاریابی چابک برای سهولت ارزیابی عملکرد و افزایش انعطافپذیری و پاسخگویی سازمان به تغییرات بازار و اثربخشی مدیریت بازاریابی نیازمند المانهای زیر است:
بازه زمانی برای انجام وظیفه (Sprint)
این المان بیانگر مدت زمان مشخصی است که برای تکمیل پروژه و وظایف مشخص، به هر تیم اختصاص پیدا میکند. این بازه زمانی بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است. چنانچه انجام یک پروژه به زمانی بیش از ۶ هفته نیاز داشته باشد، به دو یا چند بازی زمانی تقسیم میشود. در پایان این مدت زمان، نحوه عملکرد و نتایج تیمها ارزیابی کلی و نهایی خواهد شد. با این حال در طول اجرای وظایف و هر بازه زمانی نیز، مسئولیتها و نحوه انجام وظایف، پیگیری و ارزیابی میشود.

بازاریابی چابک -کالج مدیریت
جلسات بررسی و هماهنگی (Stand up Meeting)
اعضای هر تیم به صورت روزانه وظایف و اقدامات لازم برای تکمیل پروژه را با یکدیگر در میان گذاشته و اقدامات خود را هماهنگ میکنند. این جلسات، اغلب کوتاه و در مدت زمان ۱۵ دقیقه انجام میشود. بدین ترتیب چالشها و مشکلاتی که در مسیر اجرایی وجود دارد، به دقت شناسایی شده و برای برطرف کردن آنها تصمیمگیری میشود.
ردیابی مسیر پیشرفت
وجود وایتبردهایی با یادداشتهای رنگی و مشخص به آگاهیبخشی سریع از مسیر پیشرفت پروژه، نکات کلیدی، مراحل طی شده و چالشهای پیش رو کمک میکند. مرور و بررسی اقدامات انجام شده یا موردنیاز از این طریق برای همه اعضای تیم ساده و سریع خواهد بود.
کار تیمی (Team Work)
مهمترین المان موفقیت یا شکست یک پروژه به هماهنگی و کار تیمی اعضای آن بستگی دارد. برای داشتن سازمانی چابک و پاسخگو، تمامی اعضای دپارتمانها میبایست با یکدیگر همکاری داشته و وظایف مربوط به خود را به درستی انجام دهند.
نقش بازاریابی چابک در عملکرد سازمان
تکنیک بازاریابی چابک به سازمان اجازه میدهد تا
- به سرعت به تغییرات بازار (تقاضای مشتریان، هجوم یا تقلید رقبا و …) پاسخ دهد.
- کمپینهای تبلیغاتی و محصولات جدیدی را برای معرفی به بازار، افزایش فروش و کسب سود طراحی نماید.
- تکنیکهای بازاریابی و استراتژیهای فروش و قیمتگذاری را تست و تجربه کند تا به مشتریان وفادار و دائمی دست یابد.
- دپارتمانهای مختلف سازمان را در جهت تحقق اهداف و استراتژی کلان سازمان، هماهنگ نماید.
- با اصلاح به موقع خطاها، از شکست پروژه و صرف هزینههای مالی و غیرمالی جلوگیری نماید.
رویکردهای بازاریابی سنتی تنها بر مشخص کردن اهداف و اقدامات لازم برای تحقق آنها در یک خط زمانی مشخص بدون بازگشت به عقب و بررسی نتایج اقدامات تاکید داشتند. بازاریابی چابک یا Agile Marketing به عنوان یک تکنیک پویا در اجرا و پیادهسازی استراتژی، به صورت مستمر، مراحل اجرای یک پروژه و فعالیت تیمهای مرتبط را ارزیابی و کنترل میکند. بدین ترتیب، نرخ شکست پروژههای سازمان ( به ویژه پروژههای کلان) به شدت کاهش یافته و عملکرد سازمان در بلندمدت، بهبود پیدا میکند. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه خدمات جامع بازاریابی از طریق تیم متخصص و حرفهای، کسبوکار شما را در طراحی و پیادهسازی استراتژیهای رقابتی و پاسخگویی به تغییرات بازار و اقدامات رقبا یاری میکند.
مدیریت چابک چیست؟
در ماه فوریه سال ۲۰۰۱، تعدادی برنامهنویس که دغدغه مشترکی داشتند، دور هم جمع شدند تا راهکاری برای بهینه کردن کارشان پیدا کنند. دغدغه مشترک این افراد، کمبود زمان و بازده پایین کارشان بود و هر چقدر که سعی میکردند، بازهم نمیتوانستند پروژههایشان را در زمان مقرر با بازده مطلوب تمام کنند. بعد از کلی بحث و گفت و گو، بالاخره به نتیجه رسیدند و روش جدیدی برای مدیریت فرایند برنامهنویسی پیشنهاد دادند که امروزه با اسم “مدیریت چابک” شناخته میشود. حالا تعریف مدیریت چابک چیست؟
از نظر این برنامهنویسان، مدیریت چابک نوعی از مدیریت است که شما به جای انجام یک پروژه بزرگ و سنگین از ابتدا تا انتها، آن را به بخشهای کوچکتری تجزیه و بین اعضا تقسیم میکنید تا هم سرعت کارتان بیشتر بشود و هم بازده بهتری داشته باشید. برای مثال، برنامهنویسان کمپانیهای بزرگی مانند تویوتا، هوندا و فوجی با استفاده از این روش مدیریت، بازده خودشان را در طولانی مدت چندین برابر افزایش دادند.
بازاریابی چابک چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد؟
اگر قرار است یک سیستم را کنار گذاشته و سیستم دیگری را جایگزین آن بکنید، حتما باید سودی برایتان داشته باشد، وگرنه کار عقلانیای نیست! در این قسمت مزایای روش بازاریابی چابک را بصورت مختصر و مفید برایتان آوردهام:
- اول از همه، این روش بازاریابی به ما کمک میکند تا تمرکز بیشتری روی مشتریان خود داشته باشیم و بتوانیم ارزشهای بیشتر و ماندگارتری برای آنها ایجاد کنیم.
- به علاوه، میدانید که دنیای مدرن دارد مثل برق و باد تغییر میکند و اگر نتوانیم خودمان را با سرعت آن وفق دهیم، قطعا شکست میخوریم. ولی نیازی به نگرانی نیست چون یکی دیگر از مزایای بازاریابی چابک دقیقا این است که کمک میکند تا بتوانیم خودمان را به پای دنیای بازاریابی برسانیم.
برای اینکه به واقعیت و جدیت مساله پی ببرید، چند نمونه از این تغییرات را برایتان عرض میکنم: در عرض یک سال، بیش از هشتاد به روزرسانی روی الگوریتمهای گوگل انجام شدهاست و مواردی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن تا حد زیادی دچار تغییر شدهاند که مستقیما روی نتایج جست و جوی گوگل تاثیر میگذارند (امیدوارم به بحث سئو علاقهمند باشید!) و هزاران مورد دیگر مثل اینها که کار را برای بازاریابان سخت کرده است. خب حالا که ما نمیتوانیم سرعت گوگل را کم کنیم! پس تنها چاره این است که سرعت خودمان را افزایش بدهیم و با این تغییرات کنار بیاییم.