اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی مجاورتی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی مجاورتی چیست؟

بازاریابی مجاورتی مفهوم جدیدی نیست. تبلیغات محلی و درون مغازه ها برای دهه ها باعث ایجاد مانع در برقراری ارتباط با مشتریان در لحظه های مهم شده است. تبلیغات تلویزیونی ممکن است جذاب به نظر برسند ولی به ندرت پیش می آید که متناسب با شما و شرایط فعلی تان باشند.

بازاریابی مجاورتی یعنی تشخیص موقعیت یک کاربر یا مشتری به منظور ارتباط هدفمند با آنها. برای مثال، آیا او در اتوبوس است؟ آیا در حال نزدیک شدن به یک کافی شاپ است؟ آیا در حال خروج از مغازه تان است؟ این تکنولوژی یعنی اینکه کسب و کارها انتخاب کنند که چه موقع چه پیامی و به چه کسی بفرستند تا بهترین نتایج را دریافت کنند و رضایت مشتریان را به دست آورند.

 

فناوری مجاورتی چیست؟

بعضی از افراد به آن بازاریابی مجاورتی می گویند اما در واقع مزیت ها و فرصت های این فناوری بسیار بالاتر از بازاریابیِ صرف است.

فناوری مجاورتی به این معناست که اشیائی که قابلیت IOT دارند بسته به موقعیت و مکان شما واکنش نشان دهند و تغییر کنند. مثلا یک خانه هوشمند را در نظر بگیرید. می توانید به خانه تان یاد دهید که بسته به زمان و ترجیح شما نور خانه را تغییر دهد اما به نظرتان بهتر نیست وقتی وارد منزل شدید چراغ ها خودشان روشن شوند و وقتی از یک اتاق به اتاق دیگر می روید به صورت اتوماتیک تغییر کنند؟

با دادن اطلاعات و داده های بیشتر، اشیاء و وسایل می توانند به خدمت شما درآیند و نیازهای شما را در مکان و زمان مناسب برآورده کنند. این فناوری در حال حاضر موجود است و این به کسب و کارها و مصرف کنندگان بستگی دارد که مهم ترین و بهترین موارد استفاده از آنها را بیابند.

 

بازاریابی مجاورتی چطور پیاده سازی می شود؟

بازاریابی مجاورتی به اقدام فوری و مناسب نیاز دارد- بازاریابان لازم است برای لحظه ای که مشتری در آن موقعیت خاص حاضر می شود و در شرایط پذیرش پیشنهاد است، آماده باشند. این فرصت شاید فقط چند ثانیه باشد و براحتی زمان از دست برود. در یک دسته بندی، بازاریابی مجاورتی به موارد زیر نیاز دارد:
• شناخت مشتری: با استفاده از data mining و با توجه به سوابق مشتری در دانلود اپلیکیشن ها، استفاده از وب سایت، ویژگی های دموگرافیک، علاقه مندی ها، خریدها، استفاده از بن های تخفیف، و سوابق خدمت به مشتری می توان شناخت بهتری از آنها کسب نمود که بر اساس این شناخت، فرصتی برای کسب و کارها برای پیشنهادات تبلیغاتی آینده فراهم می شود.
• سنسور موقعیت: برای تعیین موقعیت دقیق مشتریان، به استفاده از حداقل ۳ آتینوبیکن نیاز است.
• تجزیه و تحلیل: پردازش داده های مکانی و علاقه مندی های مشتری.
• پیشنهادات آماده برای ارسال: با توجه به فاکتورهای شناخت مشتری، پیشنهادات مناسب می بایست آماده گردد. بازاریابان ممکن است برای مراجعه مشتری بسته به مکانی که مشتری به آن نزدیک است، پیشنهادات مختلفی داشته باشند. یا اینکه پیشنهادات مختلف را بر اساس سن، خریدهای قبلی، یا بازگشت مشتری بعد از یک غیبت طولانی، تعیین کنند.
• سیستم بازاریابی خودکار: مدیریت سیستم به نحوی که کلیه مراحل قبل را به صورت خودکار پردازش نموده و پیشنهاد مناسب را در زمان مناسب ارائه نماید.

 

بازاریابی مجاورتی

بازاریابی مجاورتی – کالج مدیریت

چند مثال دیگر از کسب و کارهایی که می‌توانند از بازاریابی مجاورتی استفاده کنند:

  • فرودگاه‌ها
  • بانک‌ها
  • هتل‌ها
  • آژانس‌های مسافرتی
  • پمپ بنزین
  • رستوران‌ها
  • خرده فروشی‌ها
  • دانشگاه‌ها
  • متروها

 

در کل می توانید از بازاریابی مجاورت برای اهداف زیر استفاده کنید:

۱- افزایش میزان فروش

هرچه بیشتر بتوانید از تکنولوژی ها و فناوری های پیشرفته برای ارتباط با مشتریان استفاده کنید می توانید میزان فروش خود را افزایش دهید و با استقبال مشتریان مواجه شوید.

۲- تبلیغ

بازاریابی مجاورتی، بهترین ابزار برای تبلیغ های شماست. می توانید تبلیغ کالا و خدمات خود را در هر مکانی که حضور دارید از طریق موبایل و تبلت تان انجام دهید و افرادی را که در مجاورت شما هستند در جریان فعالیت های خود قرار دهید.

۳- ایجاد گروه ها و کمپین ها

شما می توانید با استفاده از این روش، برای افراد بومی یک منطقه کمپین هایی را ایجاد کنید و در آنجا اقدام به تبلیغ و فعالیت های بازاریابی خود کنید.بسیاری از کارشناسان و مشاوره بازاریابی که در زمینه ژئومارکتینگ برنامه ریزی می کنند از ایجاد این کمپین ها در بازاریابی مجاورت استفاده و حمایت می کنند.

نوشته های مشابه

انجام مقاله isi چگونه است؟

مقاله چیست؟ قبل از اینکه بگوییم انجام مقاله isi چگونه است؟ بهتر است تعریف را از انجام مقاله آغاز کنیم.…

شتاب دهنده چیست؟

تعریف شتاب‌دهنده استارتاپ شتاب دهنده استارتاپ، در واقع مجموعه و مکانی است که استارتاپ‌ها در مرحله اول می‌توانند برای گرفتن…