اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

شتاب دهنده چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تعریف شتاب‌دهنده استارتاپ

شتاب دهنده استارتاپ، در واقع مجموعه و مکانی است که استارتاپ‌ها در مرحله اول می‌توانند برای گرفتن مشاوره و راهنمایی لازم به آن‌جا بروند و به شبکه‌های مربوطه دسترسی پیدا کنند تا به رشد مناسب و سریع آن‌ها کمک کنند. دنیای امروز، دنیای کارآفرینی است. امروزه استارتاپ‌ها توانسته‌اند در سطح جهانی تبدیل به کسب و کار چند میلیون دلاری شوند. در کشور ما نیز کارآفرینان به سرعت خود را با موج استارتا‌پ‌ها در سطح جهانی همراه ساخته‌اند. کسب و کارهایی مثل تخفیفان، دیجی‌کالا، و کافه بازار خیلی سریع موفقیت خود را نشان دادند و چنان جوی ایجاد کردند که حتی واشنگتن پست نیز در خصوص استارتاپ‌های ایران مقاله‌ای چاپ کرد. در این میان می‌خواهیم به موضوع شتاب‌دهنده‌ بپردازیم و بگوییم نقش موثر شتاب‌دهنده در کسب و کار چیست؟

 

تاریخچه شتاب دهنده های استارت آپ

تعریف شتابدهنده کسب و کار و نیز مرکز رشد، به شکلی است که به سادگی نمی‌توانیم از نخستین شتابدهنده یا نخستین مرکز رشد صحبت کنیم. این نوع از تعامل بین سرمایه گذاران و صاحبان منابع، با استارت آپ‌ها، قاعدتاً قدمت طولانی دارد.

اما به هر حال، اگر مراکزی را که دقیقاً از عنوان شتابدهنده استفاده کرده‌اند و با چارچوب امروزی شتابدهنده‌ها هم شباهت دارند در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم Y Combinator و TechStars، نخستین شتابدهنده‌هایی بودند که به شکل جدی و حرفه‌ای در این زمینه‌ فعالیت کردند. شتابدهنده Y Combinator در سال ۲۰۰۵ کار خود را شروع کرد و TechStars هم حدود یک سال بعد فعالیت مشابهی را آغاز کرد.

پیشنهاد می‌کنیم فرصت کوتاهی را به مرور فهرست کسب و کارهایی که توسط Y Combinator شتاب پیدا کرده‌اند اختصاص دهید. بسیاری از این کسب و کارها، هنوز هم بزرگ یا موفق محسوب نمی‌شوند. اما به خاطر داشته باشیم که شتابدهنده‌ها به استارت آپ‌های تحت حمایت خود در قالب یک پورتفولیو نگاه می‌کنند. به عبارتی، ریسک شکست بسیاری از آنها را در مقابل احتمال موفقیت جدی تعداد کمی از آنها می‌پذیرند و در این میان، یک سبد سرمایه گذاری سودده ایجاد می‌کنند.

شتاب دهنده چیست؟

شتاب دهنده چیست؟ – کالج مدیریت

شتاب دهنده ها از مشارکت با استارتاپ ها چه سودی می برند؟

شتاب دهنده ها در ابتدای راه که همان ارائه ایده راه اندازی یک استارتاپ می باشد وارد مسیر می شوند و با کارآفرینان جوان توافق می نمایند که در ازای دریافت میزان مشخصی از سهام یک یا چندین استارتاپ،ضمن اینکه سرمایه اولیه شروع به کار، فضای کاری مانند یک شرکت را تأمین می نمایند تجربیات خود را در اختیار اعضای تیم قرار داده و در صورت لزوم آن ها را نیز آموزش بدهند. سهامی که به شتاب دهنده ها واگذار می شود نباید خیلی زیاد باشد و باید در نظر بگیرند که ممکن است مجبور بشوند در ادامه مسیر راه اندازی کسب و کار از سرمایه گذاران دیگر نیز کمک گرفته بشود، بنابراین باید میزان سهام واگذاری به آنان در آینده را پیش بینی نمایند. به گونه ای که در نهایت بیش از ۵۰ درصد سهام و اختیار تصمیم گیری امور بر عهده خود صاحبان ایده و کارآفرینان استارتاپ باقی بماند.

 

فعالیت و مراحل کاری شتاب‌دهنده

هر شتاب دهنده فعالیت‌هایی را برای حمایت، رشد و ثبات استارتاپ‌ها انجام می‌دهد. در بیشر استارتاپ‌ها ۴ مرحله‌ی زیر دیده می‌شود.

۱- انتخاب اولیه: در این مرحله هر شتاب‌دهنده با فراخوان دادن از میان استارتاپ‌های موجود تعدادی را برای آماده‌سازی که بین ۱ تا ۳ ماه صورت می‌کند انتخاب می‌کند. این انتخاب توسط مدیران یا مربیان (mentors) انجام می‌شود.

۲- آماده‌سازی: در بخش آمادگی اولیه که بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد، شتاب‌دهنده مفاهیم ابتدایی کسب‌وکار را برای استارتاپ‌ها آموزش داده و با هدف‌سازی استارتاپ‌ها را به سازماندهی اولیه نزدیک می‌کند. در پایان این دوره تعداد استارتاپ مورد نظر برای دوره‌ی اصلی شتاب انتخاب شده و در شتاب‌دهنده می‌مانند.

۳- دوره‌ی شتاب: در این دوره استارتاپ‌هایی که مانده‌اند در قبال دریافت مبلغی (معمولا مابین ۵هزار تا ۲۰ هزار دلار معادل ۱۶ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان) درصدی از سهماشان را به نام شتاب‌دهنده می‌کنند. این سهام معمولا میان ۱۰ تا ۲۰ درصد است. در کنار این کمک مالی استارتاپ‌ها از طریق مربیان و مشاوران آن مرکز شتاب‌دهنده استارتاپ خود را تجاری‌سازی می‌کنند یا به مرز تجاری شدن می‌رسانند. این دوره حدود ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

۴- روزنمایش (معرفی به سرمایه‌گذار): پس از اتمام دوره‌ی شتاب کار استارتاپ‌ها تقریباً در شتاب‌دهنده تمام می‌شود و در Demo Day یا همان روز نمایش، استارتاپ‌ها خود را برای سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند تا بتوانند برای استارتاپ خود سرمایه‌گذار پیدا کنند.

شتاب دهنده چیست؟

شتاب دهنده – کالج مدیریت

برترین شتاب دهنده‌ها

امروزه شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ی زیادی در سطح دنیا و به خصوص آمریکا در حال فعالیت هستند که برترین‌های آنها تا کنون و در سال ۲۰۱۶ میلادی عبارتند از :

رده‌ی پلاتینی:

  • ۵۰۰ Startups
  • Alchemist
  • Amplify LA
  • Angelpad
  • Chicago New Vnture Challenge
  • Muckerlab
  • StartX
  • Techstarts
  • Y Combinator

رده‌ی طلایی:

  • Brandery
  • Capital Innovators
  • Dreamit
  • gener8tor
  • Healthbox
  • Mass Challenge
  • Surge

رده‌ی نقره‌ای:

  • Alphalab
  • Betaspring
  • Health Wildcatters
  • Iron Yard
  • Lighthouse Labs
  • Plug and Play
  • Zero to 510

 

منبع درآمد شتاب‌دهنده‌ها کجاست؟

مثل تمام کسب و کارها، این مدل نیز می تواند متفاوت باشد اما، درآمد شتاب‌دهنده‌های استارتاپ‌ها در قالب مالکیت شرکت است. این بدین معنی است که اگر شرکت شما برای شرکت در دوره برنامه شتاب‌دهی پذیرفته شد، ممکن است شتاب دهنده درصدی از شرکت شما را از آن خود کند. برخی از شتاب دهنده‌ها حتی برای خدمات خاصی هم که می‌دهند پول مطالبه می‌کنند که این چندان معمول نیست.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی مجاورتی

بازاریابی مجاورتی چیست؟ بازاریابی مجاورتی مفهوم جدیدی نیست. تبلیغات محلی و درون مغازه ها برای دهه ها باعث ایجاد مانع…

محتوای سبز

محتوای سبز چیست؟ محتوای سبز مثل درختی است که در تمام فصل‌ها سبز می‌ماند و با گذر زمان و تغییر…