اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

۱۰ تکنیک بازاریابی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

۱۰ تکنیک بازاریابی ، روش های بازاریابی الکترونیک گوناگون و متنوع است. مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • ایجاد وب سایت- ایجاد یک وب سایت جذاب در شبکه جهانی برای سازمان و معرفی آن به موتورهای جستجوگر اصلی و گروه های تخصصی و دایرکتور های اینترنتی لازم می باشد. وجود یک سایت، یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی الکترونیکی است. ایجاد یک وب سایت در شبکه جهانی نیاز به رسیدگی فراوان دارد و بدون تحلیل می تواند همانند یک فروشگاه در خیابانی بن بست تشبیه شود که مشتریان در صورت نیاز فراوان به کالاهای آن و شناخت محل فروشگاه به آنجا مراجعه می کنند. زمینه- های مراجعه مشتریان به سایت را از طریق تدابیر لازم باید فراهم کرد. آنچه در ساخت یک سایت اهمیت بالایی دارد، مراجعه پی در پی مشتریان به سایت برای رفع نیازها می باشد. باید توجه کرد که جذاب ترین وب- سایت ها هم در صورت عدم مراجعه مشتریان، به طور کلی بی فایده خواهد بود. پس نخستین گام بعد از طراحی و راه اندازی سایت، حضور در موتورهای جستجوگر معروف همانند گوگل، بینگ و یاهو می باشد و عضویت در فهرست های پیوند سایت های دیگر، موسسات و شرکت های فعال در بازاریابی الکترونیکی نیز در ترافیک سایت موثر می باشد. این نکته باید مد نظر باشد که ورود یک کاربر به وب سایت شرکت، به عنوان یک مشتری بالقوه تلقی می شود که بازاریابان الکترونیکی باید آن را به مشتری بالفعل تبدیل نمایند.
  • بازاریابی از طریق پست الکترونیک- شرکت ها از ابزارهای بازاریابی فراوانی برای مشتریان خود استفاده می کنند، آن ها برای اطلاع رسانی مشتریان فعلی و بالقوه خود، درباره نشان تجار و کالاها و خدمات می توانند به طور مستقیم به آن ها نامه های الکترونیکی ارسال کرده و با صرف هزینه کمتر، افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب نموده و یا تحت تاثیر قرار دهند. از ویژگی های مهم پست الکترونیکی، امکان دسته بندی مشتریان بر اساس علاقه مندی های آن ها و ارسال اطلاعات و مطالب مورد علاقه می باشد. با استفاده از اطلاعات مشتریان به مناسبت های مختلف می توان نامه های الکترونیکی برای آنان ارسال و ضمن آن کالاها و برنامه های آینده شرکت را به اطلاعات مشتریان رساند و همچنین در مورد کالاها و برنامه های جدید از آن ها نظرخواهی نمود و آن ها را در تصمیم گیری ها مشارکت داد. بررسی ها نشان می دهد که شناسایی فرستنده و موضوع مطرح شده، کلیدهای اساسی بازاریابی الکترونیکی هستند.
  • گروه های خبری و اتاق های گفتگو – ۱۰ تکنیک بازاریابی ،  ارتباط مستقیم با مشتریان یکی از دغدغه مدیران بازاریابی در شرکت هاست. در بازاریابی الکترونیکی برای ارتباط مستقیم با مشتریان، بازار و اطلاع رسانی آن ها درباره کالاها ، خدمات و نشان تجاری و نیز جمع آوری اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با این روش می توان مشتریان زیادی را جذب و درباره کالاها و خدمات، بازخورگرفته و خواسته ها و نیازهای آنان را بهتر درک نمود.
  • مبادله تبلیغات پرچمی و برنامه های ارتباطی- در این روش، بنرهایی با دیگر سایت ها مبادله و از طریق رابط ها، مشتریان و بازدیدکنندگان زیادی را به وب سایت شرکت ارجاع می دهند. تبلیغات پرچمی، آگهی های مستطیلی شکل هستند که معمولاً در قسمت های مختلف وب سایت- ها مشاهده می شوند. باید توجه داشت که اگر آگهی های بنری جذاب نباشند، مشتری را به وب سایت هدایت و جذب نخواهند کرد.

 

۱۰ تکنیک بازاریابی

۱۰ تکنیک بازاریابی – کالج مدیریت

  • ترفیع های برخط – عرضه ترفیع ها به مشتریان، مشتریان جدیدی را جذب می کند. این کار باعث حفظ مشتریان قدیمی تر می شود و حجم فروش را افزایش خواهد داد. تخفیف ها به عنوان یکی از انواع ترفیع ها، از مهم ترین عوامل جذب مشتری برای سایت یک شرکت به شمار می رود. مهم ترین و بهترین روش ترفیع در فرایند بازارایابی الکترونیکی، کوپن های الکترونیکی است که در جذب مشتریان به شرکت ها و موفقیت فعالیت-های بازاریابی برای بازارهای الکترونیک، نقش بسیار موثری دارد. چرا که مشتریان به دنبال قیمت کمتر هستند.
  • کاتالوگ برخط و روزنامه های الکترونیکی- ۱۰ تکنیک بازاریابی ، در این روش طرح ها و کالاهای مختلف شرکت ها در دید مشتریان قرار می گیرد و به آن ها در انتخاب یک گزینه بهتر و دلخواه کمک می کند. روزنامه ها و خبرنامه های الکترونیکی نیز از روش های ترغیب کابران به بازدید از سایت شرکت و در عین حال استراتژی موثری برای شناساندن شرکت، نشان تجاری و کالاها به مشتریان بالقوه و بالفعل است.
  • سوال های متداول – سوال هایی که به صورت تکراری و همیشه از طرف مشتریان پرسیده می شوند. مشتریان ممکن است برای خرید کالا، چگونگی مصرف کالا و یا زمینه های مرتبط سوال هایی داشته و یا دچار مشکل هایی شده باشند. بنابراین، مراجعه مشتریان بعد از خرید محصول به شرکت یا فروشندگان امری طبیعی است. در این راستا شرکت ها با ابتکار عمل در وب سایت خود بخش سوال های متداول را به وجود آورده اند تا با استفاده از آن به سوال های مشتریان پاسخ دهند.
  • کوکی ها – کوکی ها شامل اطلاعات کم حجم و متنی می باشند که بین وب سرور و مرورگر انتقال می یابند. وقتی صفحه ای از سایت توسط یک مرورگر فراخوانی می شود، کوکی ها در هارد دیسک سیستم درخواست کننده ذخیره می شوند و در موارد بعدی که درخواستی توسط همین سیستم به وب سرور ارسال گردد، اطلاعات ذخیره شده در کوکی مربوط با آن سایت، قابل بازیابی و استفاده می باشد.کاربرد کوکی ها در بازاریابی به این صورت است که با استفاده از آن ها رفتار یک مشتری بررسی و پیگیری شده، اطلاعات لازم جمع آوری و بر اساس این اطلاعات، استراتژی ها و برنامه های بازاریابی تدوین می شوند. تعداد مراجعات شخص به یک سایت، ورود شخص به سایت های مختلف یا مورد علاقه، میزان توجه فرد به قیمت های مختلف سایت ها و آخرین بازدید شخص از وب سایت از جمله مواردی هستندکه با کوکی ها قابل پیگیری می باشد. تعداد دفعاتی که یک صفحه یا وب سایت توسط کاربران مشاهده می شود و تعداد کلیک هایی که بر روی یک وب سایت زده می شود، معیارهایی هستند که می توانند برای برنامه ریزی بازاریابی استفاده شوند.
  • بازاریابی ویروسی – ۱۰ تکنیک بازاریابی ،  بازاریابی ویروسی، یک روش نوین بازاریابی در محیط الکترونیکی است. در این نوع بازاریابی، پیام یا اطلاعات مانند ویروس خود را منتشر می کنند و منتشر کننده آن همان مشتری است. از اصول اساسی این نوع بازاریابی، این است که هر مشتری با هر بار استفاده از محصول یا خدمت، بی اختیار فروشنده محصول می شود. در این روش افراد به انتقال یک پیام به دیگران ترغیب و تشویق می شوند. این روش برگرفته از روش بازاریابی دهان به دهان است. در آن اگر شخص از محصولی راضی باشد، با گفتن نظر خود به اطرافیان، آن ها را هم به خرید یا استفاده از آن تشویق می کند. عمده ترین کاربرد این ابزار، گسترش نام و نشان تجاری شرکت در محیط الکترونیکی است.
  • بازاریابی شبکه ای – یک شرکت آمریکایی این روش را در پنج دهه گذشته ابداع کرده و آن را برای شرکت خود بکار گرفت و بعدها با ظهور پدیده اینترنت این روش به طور گسترده ای افزایش یافته و امروزه به عنوان یک شیوه نوین بازاریابی و فروش مطرح می باشد. اما با چه منطقی این روش کار می کند و چه هدفی را دنبال می کند؟

به طور کلی سیستم های قدیمی اقتصادی، از سه عامل اصلی تولید کننده، مصرف کننده و واسطه تشکیل می شوند واسطه ها به دلیل نقش مثبتی که در خرید و فروش دارند، یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت نیز محسوب می شوند. تبلیغات و گرانی رسانه های تبلیغی نیز به افزایش قیمت اثرگذار می باشد. بنابراین، بازاریابی شبکه ای راهی برای خارج شدن از بار سنگین هزینه های واسطه ها و تبلیغات می باشد. در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها با روش های  «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش کالاهای  شرکت می‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای سردمدار هستند. در برخی از کشورها؛ مانند چین این نوع بازاریابی ممنوع اعلام شده است.

منبع: کتاب مبانی تجارت الکترونیکی (ابراهیم پور، قندور، رضوانی نژاد)

نوشته های مشابه

بازاریابی‌ الکترونیکی

بازاریابی‌ الکترونیکی ،بازاریابی الکترونیک به عنوان یک زیر مجموعه تجارت الکترونیک می باشد. شرکت های زیادی استراتژی خود را به…

بازاریابی یک به یک اینترنتی

بازاریابی یک به یک اینترنتی بازاریابی یک به یک اینترنتی ، استفاده صحیح از اینترنت در راستای مدیریت ارتباط با…