اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تمایز برند

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تمایز برند ، انسان به‌صورت ژنتیکی تفاوت را متوجه می‌شود و این تمایز است که مردم را به‌سوی برند شما جذب می‌کند. برند‌هایی که برای مشتریان چشمگیر هستند توسط تمایز قوی و روشن قدرتمند می‌شوند. بعد متمایز موقعیت برند رقابتی شما مهم است و روزبه‌روز ارزش می‌یابد، مخصوصاً وقتی بسیاری از شرکت‌ها از این روش استفاده کرده و سعی می‌کنند از قیمتی متمایز از سایر برندها استفاده کرده و اوضاع نابسامان رکود اقتصادی را بهبود بخشند. تاکتیک قیمت‌گذاری تهاجمی نمی‌تواند به شکلی پایدار موجب متمایز شدن کسب‌وکار شما شود. شما به‌منظور ایجاد تمایز باید یک یا سه ویژگی استراتژیک ارائه‌شده را دنبال کرده و از آن‌ها تبعیت نمایید. برندهای بزرگ و معروف اغلب از هر سه مورداستفاده می‌نمایند؛

اول بودن: زمانی که شما نفر اول برای بازار باشید- اول در ایجاد تقاضا و مرتفع نمودن آن، برند شما به‌نوعی به رهبر بازار تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که تقریباً همگان نام آیپد را شنیده‌اند اما بسیاری از افراد حتی نام موتورولا زوم را نیز نشنیده‌اند و این در حالی است که محصول موتورولا کیفیت بالاتری دارد. اولین برای بازار بودن می‌تواند به معنی برند نخست در یک منطقه جغرافیایی خاص باشد، اما بیشتر اوقات این موضوع به معنای ارائه نوع جدیدی از محصولات، خدمات یا تجربه جدید مشتری تعریف می‌شود. با توسعه برند شما به‌عنوان برند نخست، رقبای شما با چالش مواجه شده و سعی می‌کنند تا در عرصه رقابت، از رده خارج، قابل پیش‌بینی، تقلیدی و یا خسته‌کننده به نظر نرسند.

یک ویژگی منحصربه‌فرد: زمانی که شما فراسوی انتظارات مشتریان عمل می‌کنید و خدمات مطلوب و باکیفیتی را باقیمتی مناسب ارائه می‌دهید دارای جهانی از ویژگی‌های متمایزکننده خواهید بود. بزرگ، کوچک، سرگرم‌کننده، ساده، شگفت‌انگیز، نرم و … . شما باید هدف خود را داشتن ویژگی منحصربه‌فردی قرار دهید که هیچ‌یک از برندهای دیگر به آن فکر هم نمی‌کنند. زمانی که به یک ویژگی منحصربه‌فرد رسیدید آن را از هر طریق ممکن و در هر زمان به اطلاع مشتریان خود برسانید تا به این ویژگی واقف شوند. انتظارات مشتری بیشتر به نحوه طراحی محصولات بازمی‌گردد. اگر ویژگی منحصربه‌فرد فردی در این زمینه داشته باشید مردم شمارا بیشتر به خاطر سپرده و برند شمارا انتخاب خواهند کرد.

تخصص: شاید مؤثرترین روش در ایجاد تمایز برند شما و اجتناب از دنبال نمودن مشتریان، کسب تخصص در بازار هدف می‌باشد. با طراحی کسب‌وکارتان از مشتریان می‌خواهید تا از شما خرید کنند. شما خود نقش کارشناس را در بازار ایفا می‌نمایید. حال منظور خود را بیان می‌کنم: با یک جست‌وجوی ساده در گوگل در مورد سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات وب‌سایت، حدود ۸۰۰۰ نتیجه یافت شد که از این میان ممکن است تنها ۱۰۰ سازمان خدمات خوب و خلاقانه‌ای را ارائه دهند. برای مثال سازمانی به نام سیتی گیتس وجود دارد که درزمینهٔ ساخت و طراحی وب‌سایت برای کلیساها متخصص است. اگر شما مسئول وب‌سایت کلیسا باشید سازمانی را انتخاب خواهید کرد که درزمینهٔ فعالیت شما متخصص است و یا به سازمانی مراجعه خواهید کرد که در عموم زمینه‌ها فعالیت می‌کند؟

برند چیست؟

برند بنابه تعریف انجمن جهانی بازاریابان آمریکا عبارت است از نام ، نشان،عبارت ، طرح یا ترکیبی از این ها که موجب شناسانده شدن کالاها و خدمات یک شرکت در اذهان عموم و متمایز شدن آن ها از کالاها و خدمات مشابه می گردد. جان میلر برند را نام یا نمادی که سازمان ها آن را با هدف ارزش آفرینی برای ذی نفعان مورد استفاده قرار می دهند تعریف می کند.

 

تمایز برند

تمایز برند – کالج مدیریت

نکاتی که در تمایز برند به شما کمک می کند:

۱٫ اصالت

 برند شما باید اصیل باشد. اگر برای تقلید از برند رقیب تلاش کنید , مردم دلیل قانع‌کننده‌ای برای انتخاب شما به جای آن برند نخواهند داشت. اگر شعار شما به کلیشه‌ها و تبلیغات کم ارزش فروش تکیه دارد , با هیچ کدام از مشتریان خود همخوانی و تعامل دراز مدت نخواهید داشت. به جای آن , یک زاویه دید پیدا کنید که قبلا هیچ‌کس آن را نیافته است و یک تصویر و لحن منحصر به فرد که کاملا متعلق به خودتان است را در برنامه اصلی تبلیغات کسب و کار خود قرار دهید . البته این کاربه گفتن آسان است و در عمل سخت خواهد بود, اما اگر نمی خواهید درگیر مشکلات این میدان رقابت شده و در جهت تمایز برند قدم بردارید, حتما این مورد را در نظر بگیرید.

۲٫ صمیمیت با مشتریان

 برند شما باید میزان صمیمیت شما با مشتریان را نشان دهد. اگر شما به سوال های تمام مشتریان خود در شبکه های اجتماعی یک جواب تکراری  ماشینی بدهید, آن ها شما را به عنوان یک ربات بی‌روح که تنها به دنبال سود بردن است, خواهند دید. به جای آن، جنبه انسانی خود را نشان دهید. در ” شخصیت ” برند خود سرمایه‌گذاری کنید و با مشتریان طوری صحبت کنید که انگار دارید با دوستتان صحبت می کنید. ممکن است در این مسیر اشتباهات جزیی را مرتکب شوید, اما نگران نباشید چرا که مشتریان شما قادر خواهند بود روابط بهتری با شما در طولانی‌مدت ایجاد کنند.

۳٫ درک

 بهترین و محبوب‌ترین برندهای تجاری آن‌هایی هستند که مخاطبان هدف خود را درک می‌کنند. آن‌ برند ها این مساله را با ایجاد شعار های تبلیغاتی که تنها برای آن دسته از مخاطب های خاص مرتبط است نشان می‌دهند، برای مثال, اگر والدین مخاطب هدف شما هستند, ممکن است به یک مشکل بزرگ والدین اشاره کنید , مانند داشتن مشکل با روتین صبحگاهی زندگی روزمره که آن ها با آن مواجه هستند.

این کار باعث می‌شود نشانه ای از همدلی نشان داده شود که نتیجه آن برقراری ارتباط زودتر میان شما و والدین خواهد بود. به مرور زمان  این امر منجر به افزایش تعاملات با برند شما و پیشرفت آن خواهد شد. به منظور داشتن تمایز برند حتما در مورد مخاطبان هدف خود به طور کامل و مداوم کنکاش، تحقیق و پرس و جو کنید.

۴٫ شجاعت

در دنیای برندینگ ریسک ها معمولا نتایج مثبتی را در پی خواهند داشت. برندهای شجاع از اینکه تکنیک های جدید را تجربه کنند یا در مورد موضوع های بحث برانگیز آن صنعت خاص موضع گیری کنند باکی ندارند. آن ها تا حدودی قطبی هستند, که به این معنی است که می‌توانند گاهی اوقات بخشی از مخاطبین خود را سردرگم کنند , اما آن‌ وفاداری و احترام را به اکثریت مخاطبین خود حفظ نمایند، ضمن اینکه از این خطر که به آن ها برچسب “خسته کننده ” یا “تکراری” بزنند در امان خواهند بود.

۵٫ ثبات

در صورتی که شعار شما به اندازه کافی قوی نباشد ممکن است در رقابت با دیگران بازار را ازدست بدهید. اگر استانداردهای برند شما به وضوح تعریف ‌نشده باشند یا چندین نفر آن استانداردها را با درجات مختلفی از اثربخشی اجرا ‌کنند, ممکن است با مخاطبین خود به نوعی بیگانه شوید. هدف این است که افراد و خوانندگان خود را تا جایی که ممکن است نزدیک نگه دارند اما برای رسیدن به این منظور باید به نوعی حس نزدیک بودن و پیش‌بینی را به آن‌ها بدهید. بهترین راه برای تضمین این توانایی ها و تمایز برند, با ثبات کردن استانداردهای برند شما و  تضمین این نکته است که تمام اعضای تیم که در گروه شما شاغل هستند در اجرای وظایف محوله مهارت کافی داشته باشند.

۶٫ در معرض دید بودن

 آشکار است  اگر مردم برند شما را نبینند, قادر نخواهند بود به هیچ وجه به آن تعاملی نشان دهند. اگرچه برخی از مشتریان بالقوه بدون شک از طریق جستجوهای خاص و دیگر مسیرهای ورودی وارد عمل خواهند شد, تنها راه ایجاد شهرت شما از پایه این است که برند خود را تا جایی که ممکن است در معرض دید دیگران قرار دهید.

به منظور تنوع بخشیدن به روش و استراتژی، فرصت های مختلف را درجه بندی کنید. برای مثال, شما ممکن است جهت گسترش اعتبار خود در یک انتشارات خارجی اقدام به محتواگذاری کنید، به یک رسانه اجتماعی بپیوندید یا به میزان زیادی در تبلیغات سرمایه گزاری کنید. نتیجه تمام آنچه که گفتیم این است که برای گسترش پیام تجاری تان به رسانه ها نیاز دارید، در غیر این صورت واقعا مهم نیست چقدر در کیفیت محصولات و خدمات موفق باشد چرا که برند شما ناشناس باقی مانده است و در نتیجه به هدف تمایز برند نخواهید رسید.

۷٫ ارزش

 برندها همچنین می‌توانند با ارائه ارزش بیشتر از رقبای خود متمایز باشند. این کار را می توان به روش‌های مختلف انجام داد. اول اینکه, شما می‌توانید به سادگی محصولات و خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهید، اگر شما یک محصول با ارزش مشابه را به نصف قیمت عرضه کنید, قطعا شاهد آن خواهید بود که مشتریان به سمت شما هجوم می آورند .

متاسفانه, اغلب برندها دارای انعطاف‌پذیری برای رسیدن به این مزیت رقابتی نیستند. در عوض، شما ممکن است از نظر کیفیت بالاتر, محتوای اطلاعاتی بیشتر, و یا اختصاص خدمات بهتر به مشتریان ارزش ایجاد کنید. اصالت در اینجا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند, بنابراین به دقت در مورد اینکه چطور می شود برای مشتریان جذاب تر بوده و به سمت تمایز برند حرکت کنید، فکر کنید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی ، این روز ها بازارهای جهانی و داخلی در پی هر رویدادی دچار نوسانات مختلفی می شوند. صاحبان…

مدیریت برند

برنامه کاربردی تکنیک های بازاریابی یک محصول خاص، خط محصول و یا برند است. هدف از این نوع مدیریت، افزایش…