اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

تقویم محتوا چیست؟ نحوه ساخت تقویم محتوا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تقویم محتوا چیست؟ نحوه ساخت تقویم محتوا ، بازاریابی محتوا امروزه بخش جدا ناشدنی کسب و کارهایی است که قصد دارند در فضای آنلاین خود را به مشتریان‌شان معرفی کنند. از همین رو در هر شرکت تیم‌هایی برای تولید محتوا تشکیل شده است که با توجه به نیاز و بودجه دارای تخصص های گوناگونی هستند. اما با توجه به این که در بازار رقابتی امروز باید برنامه ریزی دقیق تری داشت، نیاز به تقویم محتوا، جزئی جدا ناشدنی از تیم های بازاریابی است.

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که تقویم محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت داد. البته اجزاء مختلف تقویم محتوا را شرح خواهیم داد و همچنین شما می توانید اقدا به دانلود نمونه تقویم محتوا نمایید.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند برای اجرای بهتر استراتژی های محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید تا هم از نظر بازدهی و هم از نظر زمان بهترین نتیجه را داشته باشید. در واقع تقویمی است از تعداد و انواع موضوعاتی که شما در تاریخ های مختلف قصد دارید بر روی رسانه های خود از جمله سایت، شبکه های اجتماعی و … قرار دهید.

نکته مهم همین است. محتوا شامل همه چیز می شود از مقالاتی که بر روی وبسایت قرار می دهید تا پست های شبکه های اجتماعی. چه وبلاگی برای درج مقالات داشته باشید و یا تنها بر روی شبکه های اجتماعی کار می کنید، تقویم محتوا کمک می کند تا بر اساس زمان بندی محتوای خود را آماده کنید که در نهایت منجر به نظم و رضایت مخاطبان می شود.

چرا به تقویم محتوا نیاز دارید؟

تقویم محتوا مجموعه‌ای از تسک های پشت سر هم نیست. در واقع توجه داشته باشید که برای ساخت تقویم محتوا، حتماً باید تاریخ هایی مشخص کنید و بر اساس آن ها برنامه ریزی انجام دهید. این امر به شما کمک می کند تا متوجه شوید که در چه تاریخی کدام محتوای خاص با چه ترتیبی باید منتشر شود.

همچنین استفاده و توجه به تقویم به شما کمک می کند که مناسبت ها و تعطیلی ها را در نظر بگیرید و با توجه به آن مناسبت یا تعطیلی محتوای مناسب را منتشر کنید.

در نظر بگیرید که به شب یلدا نزدیک می شوید. شب یلدا یکی از مناسبت هایی است که در فرهنگ ایرانی توجه ویژه ای به آن می شود. اگر از پیش تقویم محتوایی آماده کرده باشید، دقیقاً می دانید در این شب چه نوع محتوایی را تولید و در چه ساعتی و در چه رسانه ای درج خواهید کرد. این امر منجر به این می شود که از روزها قبل محتوای مناسب را آماده و بررسی کنید.

علاوه بر این، یک تقویم محتوایی برنامه ریزی شده به شما کمک می کند تا از تولید اسپم با استفاده از یک نوع محتوا چلوگیری کنید. به عنوان مثال ممکن است متوجه نشده باشید که به طور متوالی ۴ الی ۵ مقاله درباره بازاریابی B2B نوشته باشید که در نتیجه مخاطب از خواندن آن خسته شده می شود.

شما باید تقویم محتوایی برای پست های وبلاگ، ایمیل ها، پست های شبکه های اجتماعی و هر نوع دیگر رسانه داشته باشید. می توانید تقویم محتوای جدا برای هر یک آماده کنید اما باید در نظر داشته باشید که یکپارچگی آن حفظ شود.

نمونه تقویم محتوا

برای ساخت تقویم محتوا، از ابزارهای مختلفی از جمله اکسل و Trello می توانید استفاده کنید. برای این که بدانید چگونه یک تقویم محتوا بسازید، در این جا یک قالب برای تقویم محتوا برای شبکه های اجتماعی آماده کرده ایم.

با استفاده از این تقویم می توانید تمام محتواهایی که در نظر دارید در شبکه های اجتماعی منتشر کنید را به صورت مدیریت شده آماده و در زمان مناسب درج کنید.

در واقع وقتی کارتان را شروع می کنید، زمانی که کارهای مختلف سرتان را شلوغ کرده است، نیازی ندارید تا به صورت دیوانه وار به دنبال مطالب مناسب برای شبکه های اجتماعی‌تان بگردید. همه چیز از قبل آماده شده است!

 

تقویم محتوا چیست؟ نحوه ساخت تقویم محتوا

تقویم محتوا چیست؟ نحوه ساخت تقویم محتوا – کالج مدیریت

چگونه از تقویم محتوا برای برنامه ریزی محتوا در شبکه های اجتماعی استفاده کنیم؟

پس از این که فایل قالب تقویم محتوای شبکه های اجتماعی را باز کردید، اگر به پایین اکسل دقت کنید، متوجه می شوید که سربرگ های مختلفی وجود دارد (در این جا ما دو شبکه پر طرفدار را آماده کرده ایم که مشابه همین موارد می توانید شبکه های دیگر را نیز اضافه کنید)

اما چرا برای هر شبکه اجتماعی سربرگ های جداگانه آماده شده است؟ هر شبکه اجتماعی با توجه به ویژگی های مخصوص به خود و برای برنامه ریزی بهتر محتوای درج شده در آن، نیازمند برنامه ریزی جداگانه است. به همین دلیل سربرگی جدید برای هر کدام در نظر می گیریم.
نوبت به بررسی هر کدام از سربرگ ها رسید.

برنامه ریزی ماهانه – تقویم محتوا چیست؟

سربرگ برنامه ریزی ماهانه دید کلی نسبت به فعالیت ها و کمپین هایتان در شبکه های اجتماعی مختلف ارائه می کند. در واقع هر گام از فعالیت هایتان را می توانید مشاهده کنید.

نکته مهم در مورد سایز عکس و ویدئو در اینستاگرام – تقویم محتوا چیست؟

اینستاگرام در مورد سایز عکس ها و تصاویر محدودیت هایی دارد. در مورد عکس حالت افقی (Landscape) نسبت طول به عرض عکس (Ratio) باید حداکثر ۱٫۹۱:۱  و در مورد عکس های عمودی نسبت طول به عرض عکس باید حداکثر ۵ : ۴ باشد.

ستون بعدی ستون کمپین هاست. اگر پست هایی که درج می کنید مربوط به کمپین خاصی بود حتماً این بخش را تکمیل و پست های آن را مشخص کنید.

در آخری دو نکته مهم در مورد قابلیت های اینستاگرام را شرح می دهیم:

  1. نکته اول در مورد قابلیت “استوری” اینستاگرام است. برای نتیجه بهتر پیشنهاد می کنیم برای هر پست یک عکس مروبط به استوری نیز تهیه و تنظیم کنید و در ستون مربوط به عکس در مسیر فایل آن قرار دهید. این قابلیت کمک زیادی به دیده شدن پست آخر شما می کند و باعث جلب توجه مخاطب نسبت به پست آخر شما می شود.
  2. نکته دوم در مورد قابلیت Draft کردن پست های اینستاگرام است. با این قابلیت می توانید تمامی مراحل انتخاب عکس، نوشتن Caption و قرار دادن تگ ها را انجام دهید ولی پست را منتشر نکنید و در بخش Draft اینستاگرام ذخیره کنید. با این کار سرعت ارسال پست را افزایش می دهید. البته امروزه ابزارهای مختلفی برای مدیریت این کار وجود دارد که به صورت اتوماتیک می توانید پست ها را زمان بندی کنید.

 

منبع : آژانس بازاریابی نردوما

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

شاخص هزینه جذب مشتری یا CAC چیست؟

شاخص هزینه جذب مشتری یا CAC چیست؟ CAC (Customer Acquisition Cost) یا هزینه جذب مشتری، شاخص مهمی در کسب و…

بازاریابی دهان به دهان ، یک استراتژی سودمند

بازاریابی دهان به دهان ، یک استراتژی سودمند ، تا به ‌حال به این موضوع توجه کرده‌اید که ۹۲ درصد…