اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

برنامه ریزی منابع انسانی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برنامه ریزی منابع انسانی Human Resource Planning (HRP)، فرآیند پیش بینی نیاز به منابع انسانی در یک سازمان است. هدف این است که تعیین کنیم که منابع انسانی موجود در سازمان آیا مناسب آن شغل هستند یا خیر.
بنابراین، بر مفهوم عرضه و تقاضا در اقتصاد، در مورد منابع انسانی در سازمان تمرکز می کنیم.

اجزای برنامه ریزی منابع انسانی

جزئیات برنامه ریزی منابع انسانی شامل موارد زیر است.

تامین منابع انسانی – برنامه ریزی منابع انسانی

در این مورد ما مطالعه ی جامعی از قدرت منابع انسانی در سازمان با توجه به تعداد، مهارت ها، استعدادها، شایستگی ها، مدارک تحصیلی، تجارب، سن، دوره ها، رتبه بندی عملکرد و مزایا و غیره انجام می دهیم. در این مرحله، مشاوران ممکن است مصاحبه های گسترده ای با مدیران داشته باشند. توانایی های نیروی کار برای فرآیندهای مختلف کسب و کار بسیار مهم می باشد.

تقاضای منابع انسانی در آینده

تمامی متغیرهای شناخته شده در منابع انسانی، مانند فرصت های شغلی، بازنشستگی، تبلیغات، انگیزه و غیره، در هنگام انتخاب منابع انسانی در آینده مورد توجه قرار می گیرند. متغیرهای ناشناخته برای نیروی کار موقتی، مانند عوامل رقابتی، استعفا، انتقال سریع و یا اخراج نیز در حوزه تحلیل دخیل هستند.

پیش بینی تقاضا – برنامه ریزی منابع انسانی

برای اینکه پیش بینی تقاضای نیروی کار با اهداف سازمانی سازگار باشد باید در دراز مدت، استراتژی کسب و کار و اهداف سازمان را درک کنیم.

استراتژی منابع انسانی در استخدام

استراتژی منابع انسانی ممکن است شامل اجرای برنامه های تعامل با کارکنان، جابجایی، کسب مهارت، استخدام، مدیریت استعداد، آموزش و مربی گری و بازنگری سیاست ها باشد.
برنامه ریزی منابع انسانی می تواند به عنوان یک فرایند مدیریت منابع انسانی مورد نیاز یک شرکت باشد، بنابراین مدیر منابع انسانی باید با توجه به تاثیر نیروی کار فعلی در شرکت برای برآورده کردن اهداف کسب و کار، بهترین مدیریت را انجام دهد. بنابراین اگر فرآیند برنامه ریزی منابع انسانی توسط مشاور منابع انسانی شرکت به درستی انجام شده باشد، در دستیابی به اهداف شرکت کمک خواهد کرد.

برنامه ریزی منابع انسانی

برنامه ریزی منابع انسانی – کالج مدیریت

تحلیل شغل – برنامه ریزی منابع انسانی

تجزیه و تحلیل شغل فرآیند شناسایی تمام جوانب یک شغل است. بنابراین وظیفه ها، قوانین، مسئولیت ها و مهارت های مربوط به شغل را مشخص می کند.

فرایند تحلیل شغلی به دو دسته تقسیم می شود:

  • شرح شغل: توضیحات شغلی یک بیانیه کتبی است که شامل اطلاعات کامل در مورد عنوان شغل، وظایف و مسئولیت های مربوط به شغل، شرایط کاری و خطرات، گزارش روابط، ابزار، ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده، و روابط دیگر است.
  • مشخصات شغل: مشخصات شغل شامل جزئیات قابلیت هایی است که فرد باید داشته باشد تا بتواند وظایف مورد نظر را به صورت موثر انجام دهد که شامل مدارک تحصیلی، تجربه، آموزش، مهارت های مناسب، دانش و توانایی های لازم برای انجام کار می شود.

طراحی شغل

طراحی شغل یک فرآیند مستمر و در حال تکامل است که هدف آن کمک به کارکنان در پذیرش تغییر در محل کار است. هدف نهایی به حداقل رساندن نارضایتی و افزایش انگیزه و مشارکت کارکنان در محل کار است.
گام های مختلفی در طراحی شغل وجود دارد هر گام اهمیت خاص خود را دارد.

  • چه کارهایی باید انجام شود و یا چه کارهایی بخشی از کارهای دیگر است؟
  • کار چگونه انجام می شود؟
  • چه مقدار از کارها باید انجام شود؟
  • روش اجرای این وظایف چیست؟

تمام این سوالات به یک تعریف روشن از شغل می رسند. شغلی که خوب تعریف شود، احساس موفقیت و حس اعتماد به نفس بالا را در میان کارمندان ایجاد می کند.

ارزیابی شغلی

ارزیابی شغلی، ارزش هر شغل را با بررسی وظایف و رتبه بندی شغل مربوطه مشخص می کند.
ارزیابی شغلی می تواند با هر یک از روش های زیر انجام شود:

  • امتیازات: عناصر مختلف در مشاغل به سطوح مختلف تقسیم بندی می شود و سپس امتیازات اختصاص یافته به هر سطوح برای به دست آوردن نمره شغل محاسبه می شود. این مورد می تواند به عنوان پایه و اساس دستمزد ها قرار گیرد.
  • مقایسه فاکتورها: فاکتورهای مختلف شغلی مقایسه شده و به هر فاکتور یک امتیاز داده می شود. سپس از این امتیازات برای رتبه بندی شغل مورد نظر استفاده می شود.
  • رتبه بندی شغلی: مشاغل به جای اینکه به عناصر و فاکتورها شکسته شوند به صورت فرآیند کامل ارزیابی می شوند و با سایر مشاغل مقایسه می شوند. پس از ارزیابی مشاغل به ترتیب رتبه بندی می شوند.
  • مقایسه زوجی: مشاغل با یکدیگر مقایسه می شوند و امتیازات بر حسب “بیشتر، کمتر یا برابر” اختصاص می یابد. این امتیازها با هم جمع می شوند تا ترتیب اولویت مشاغل مشخص شود. مشاغل با اولویت های بالاتر نسبت به دیگر مشاغل بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مدیریت استعداد در مدیریت منابع انسانی

مدیریت استعداد در مدیریت منابع انسانی ، مدیریت استعداد ، مهارت جذب کارمندان بسیار ماهر، یکپارچه سازی کارمندان جدید و…

ایجاد انگیزه در تیم فروش

ایجاد انگیزه در تیم فروش : ۸ استراتژی مفید و موثر ایجاد انگیزه در تیم فروش در اعضای تیم خود…