بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟ محیط کسب و کار و بازاری که امروزه ما با آن روبرو هستیم با چیزی که در گذشته وجود داشت متفاوت است. در گذشته فروشندهها و کارکنان فروش آدم های ماهر و حرفه ای بودند و کسب و کارهای مختلف از تبلیغات برای پیدا کردن مشتری استفاده می کردند.
اما مساله امروزه متفاوت است. خریداران دیگر مانند گذشته نیستند. اگر فروشنده ها به راحتی می توانستند خریداران را مجاب کنند که از آن ها خرید کنند، این مساله دیگر رخ نمی دهد یا به ندرت اتفاق می افتد. چرا؟ چون خریداران امروزی بسیار باهوش و حرفه ای هستند و دقیقاً می دانند که به دنبال چه چیزی برای خرید کردن هستند. با این اوصاف کار فروشندهها سخت تر از گذشته شده است. در واقع اطلاعاتی که فروشندهها به خریداران می گویند قبلاً توسط خود خریدار بررسی شده است و حتی با دیگر رقیبان مقایسه شده است. آمار جالبی در این باره وجود دارد:
- یک خریدار معمولی چیزی حدود ۶۰ الی ۹۰% مسیر قیف فروش را خود طی می کند، حتی قبل از این که بخواهد با فروشنده یا شرکت اصلی تماس بگیرد.
- ۸۱% خریداران قبل از اینکه به فروشگاهی مراجعه کنند، تحقیقات آنلاین انجام میدهند.
- مصرف کنندگان چیزی حدود ۷۹ روز قبل از خرید مشغول تحقیقات آنلاین هستند.
سوال این است که در این شرایط، چگونه می توان فروش را افزایش داد و خریداران باهوش را متقاعد به خرید از کسب و کار کرد. پاسخ ساده است: با استفاده از بازاریابی محتوا و تولید محتوای با کیفیت.
بازاریابی محتوا از دههها پیش وجود داشته است. در واقع بر خلاف باور عمومی، بازاریابی محتوا تنها برای اهداف آنلاین به وجود نیامده است. بازاریابی محتوایی در طول زمان بخش مهمی از بازاریابی را شامل شده است و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا درباره آن صحبت کنیم.
بازاریابی محتوایی چیست؟
تعاریف مختلفی برای بازاریابی محتوایی ارائه شده است، اما شاید یکی از بهترین موارد مربوط به سایت CMI باشد:
بازاریابی محتوایی نوعی استراتژی بازاریابی است به منظور تولید و انتشار محتوای مربوط، ارزشمند و مداوم به منظور جذب مخاطبان هدفی که تعیین کرده ایم. در نهایت هدف اصلی آن انجام حرکتی سود آور از جانب مشتری است.
بازاریابی محتوایی نوعی استراتژی بازاریابی است به منظور تولید و انتشار محتوای مربوط، ارزشمند و مداوم به منظور جذب مخاطبان هدفی که تعیین کرده ایم. در نهایت هدف اصلی آن انجام حرکتی سود آور از جانب مشتری است.
طبق تعریف بالا، بازاریابی محتوایی، استراتژی بلند مدتی است که باعث ایجاد ارتباطی قوی بین شما و مخاطبان هدفتان می شود. این موضوع با ارائه محتوای با کیفیت که مرتبط با آنهاست صورت می پذیرد.
در نهایت، زمانی که مشتریان تصمیم به خرید میگیرند، به برند شما وفادار خواهند بود. تصویر شما در ذهن آنها به مرور شکل گرفته است و همین باعث میشود محصولات یا خدمات شما را نسبت به رقبا ترجیح دهند.
بر خلاف تبلیغات یکبار مصرف، بازاریابی محتوایی به مخاطبین و مشتریان اعلام می کند که شما به آنها اهمیت میدهید.
امروزه مردم علاقه دارند که به آنها اهمیت داده شود. در دنیای شلوغ امروزی صرفاً تولید محتوا دیگر کارساز نیست. آنچه باعث تمایز شما نسبت به رقبا میشود، باید منبع ارزشمندی از محتوا باشد.
طراحی استراتژی بازاریابی محتوا – بازاریابی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا به مدیریت تقریبا هر رسانه ملموس که شما ایجاد می کنید اشاره دارد: نوشتاری ، تصویری ، قابل بارگیری – شما آن را نامگذاری می کنید.
استراتژی بازاریابی محتوا به مدیریت هر رسانهای (نوشتاری، تصویری و دانلودی) که شما ایجاد می کنید اشاره دارد. استراتژی بازاریابی محتوا بخشی از برنامه بازاریابی شماست که نمایش دهنده این است که شما کی هستید و چه نوع تخصصی در صنعت فعالیتتان دارید.
تا اینجا تکرار کردیم که تولید محتوا برای رشد کسب و کار الزام است. اما تولید محتوایی که برنامه ریزی نشده باشد تاثیر چندانی نخواهد داشت. برای تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوای قدرتمند لازم است پاسخ سوالات زیر را بدهید:
۱_ چه کسی محتوای شما را مطالعه خواهد کرد؟
مخاطب هدف محتوایتان شامل چه افرادی است؟ برای چه تعداد از مخاطبین محتوا تولید میکنید؟ این سوال بدین منظور است که شاید کسب و کار شما بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، بنابراین لازم است استراتژی بازاریابی محتوا متناسب با انواع مختلف مشتریان یا مخاطبان باشد.
استفاده از انواع محتوا و انواع کانال های مختلف به شما کمک خواهد کرد تا محتوای متفاوتی را به هر کدام از مخاطبینی که برای کسب و کار شما مهم است ارسال کنید.
در صورتی که قصد دارید مخاطبین خود را بشناسید، پیشنهاد می کنیم مقاله پرسونای مخاطب را مطالعه نمایید.
۲_ چه مشکلی از مخاطبین را رفع می کنید؟ – بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
به طور معمول، محصول یا خدمات شما یکی از مشکلات مخاطبین هدفتان را رفع می کند. مشابه همین موضوع، محتوایتان نیز راهنما و آموزش دهنده مخاطبین در راستای حل همین مشکل خواهد بود. در واقع شما باید متناسب با محصول یا خدماتتان اقدام به تولید محتوا کنید.
استراتژی دقیق بازاریابی محتوا، مخاطبین در هر دو طرف محصولتان را پشتیبانی می کند:
- افرادی که هنوز نمی دانند چالش اصلیشان چیست و به دنبال رفع آنها هستند؛
- افرادی که از محصولتان برای رفع این چالشها استفاده می کنند.
محتوای شما برای گروه اول باید راهنمای پیدا کردن چالش اصلیشان و انتخاب بهترین راه حل به آنها باشد و برای گروه دوم باید شامل اطلاعاتی باشد که مخاطب شما را کاربر حرفهای محصولتان کند.
۳_ چه چیزی باعث خاص شدن شما می شود؟
رقبای شما محصولی همانند شما دارند، بنابراین مشتریان بالقوه باید بدانند که چه چیزی باعث میشود محصول شما بهتر یا حداقل متفاوت تر باشد. اینجا جایی است که محتوا وارد میشود.
برای اینکه اثبات کنید که خرید از شما برای مشتری مناسب تر است، نیاز است اثبات کنید که چرا باید توجه به شما ارزشش را دارد.

بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟ – کالج مدیریت
۴_ بر روی چه نوعی از محتوا تمرکز خواهید داشت؟ – بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
چه نوعی از محتوا را انتخاب میکنید؟ اینفوگرافی؟ ویدئو؟ پستهای وبلاگ؟
با مشخص شدن موضوعاتی که قصد تولید محتوا برای آنها را دارید، باید مشخص کنید که روی چه نوعی از محتوا سرمایهگذاری خواهید کرد تا جایگاه مناسبی در ذهن مشتریان داشته باشید.
امروزه برخی از کسب و کارها رو به تولید پادکست آورده اند که باعث افزایش رضایت مخاطبین و مشتریانشان شده است.
۵_ کدام کانالها را برای انتشار محتوا انتخاب کردهاید؟
همانند این که میتوانید مدلهای مختلفی از محتوا را تولید کنید، کانالهای گوناگونی برای انتشار وجود دارد. این کانالها می تواند شامل رسانههای خودتان همانند سایت و وبلاگ و یا شبکههای اجتماعی مرتبط با شما مانند اینستاگرام، لینکدین و توئیتر باشد.
۶_ چگونه تولید محتوا و انتشار آن را مدیریت میکنید؟
تولید محتوا از مرحله ایده پردازی تا انتشار آن کاری سخت و زمانبر است. در یک استراتژی محتوای قدرتمند، مهم است بدانید که هر کس چه چیزی تولید می کند، چه کسی مسئول انتشار آن است و چه زمانی محتوا باید انتشار یابد.
برای حل این مشکل، ابزاری مانند “تقویم محتوایی” وجود دارد که با جزئیات برنامه روند تولید محتوا تا انتشار را مشخص میکند.
مزایای بازاریابی محتوا – بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
زمانی که از صاحبین کسب و کار سوال میشود که “مشتری بعدی را شما پیدا می کنید یا اینکه خود مشتری شما را می یابد؟”، در واقع نیاز به ساخت استراتژی بازاریابی درونگرا نمایان میشود. استراتژی که مجموعهای از فعالیتها در رابطه با سرچ، شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی است تا زمانی که مخاطب هدف به دنبال حل مشکل خود می گردد، کسب و کار شما را مشاهده کند.
بازاریابی محتوایی پایه اصلی و اساسی در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای است. در واقع بدون محتوا، چیزی برای بهینه سازی و به اشتراک گذاری در سایت و شبکه های اجتماعی وجود ندارد.
مزایای زیادی در بازاریابی محتوا وجود دارد، چه شما در زمینه بازاریابی B2B فعال باشید و یا بازاریابی B2C. در این جا به برخی از مزایای بازاریابی محتوا اشاره می کنیم:
بازاریابی محتوا حضور برند شما را افزایش میدهد – بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
تولید و ارائه محتوای با کیفیت و متفاوت در کانالهای مختلف همچون وبسایت و شبکههای اجتماعی، برند شما را در معرض دید مخاطبینی قرار میدهد که به دنبال راه حلی برای مشکلشان میگردند.
بازاریابی محتوا، ارتباط با مخاطبین را صمیمی تر و طولانی تر می کند
زمانی که شما به صورت مستمر محتوای تعاملی برای کاربران تولید میکنید، آنها برای رفع مشکلات و چالشهای کسب و کارشان به شما مراجعه میکنند. زیرا که مورد تایید مخاطبان و مشتریان هستید.
بازاریابی محتوا، سهم آوا و شناخت برند را افزایش می دهد – بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟
کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) برای دیده شدن توسط مخاطبین مشکلات زیادی دارند. تولید محتوا به صورت مستمر و قرار دادن آن در چشمان مخاطبی که به دنبال راه حل برای حل مشکلات کسب و کارش است، به تکرار برند این نوع از کسب و کارها کمک می کند.
بازاریابی محتوا منجر به وفاداری و اعتماد مشتریان و مخاطبین هدف می شود
ارائه محتوایی که به صورت رایگان و بدون تبلیغات اضافی، آموزش و راه حل های مناسبی را به مخاطب ارائه میدهد منجر به ایجاد اعتماد در بین مخاطبین و مشتریان میشود. ارتباطاتی که بر پایه اعتماد باشد بیشتر به سمت فروش محصول و ایجاد ارتباط مستمر پیش می رود.
نتیجه گیری
تا این جا در رابطه با بازاریابی محتوا، استراتژی و مزایای بازاریابی محتوا صحبت کردیم. به طور حتم مواردی که ما در اینجا به آن اشاره کردیم، تنها بخشی از نوع قدرتمند از بازاریابی است. شما حتماً کسب و کارهایی را دیدهاید که با استفاده از بازاریابی محتوایی روند رشدشان را متحول کردهاند. آیا شما نیز از این ابزار قدرتمند استفاده کردهاید؟ در بخش دیدگاهها نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع : آژانس بازاریابی نردوما