اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی مجاورتی چیست ؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی مجاورتی

بازاریابی روش های گسترده ای دارد که دلیل پیشرفت آن نیز همین است .مجاورتی بودن بازاریابی روشی است که میتوانید با کم کردن فاصله ها در این روش موفقیت خود را افزایش داده و پیشرفت کنید.

همان گونه که گفته شد، بازاریابی مجاورتی، اشاعه محتوای تبلیغاتی به صورت بی سیم، بر اساس مکان و زمان خاص است. این نوع بازاریابی با بکارگیری مجموعه ای از روش های مختلف می تواند پیاده سازی شود و با دستگاه های هوشمند مختلف مثل اسمارت فون ها، تبلت ها، و… منطبق است.همان گونه که گفته شد، بازاریابی مجاورتی، اشاعه محتوای تبلیغاتی به صورت بی سیم، بر اساس مکان و زمان خاص است. این نوع بازاریابی با بکارگیری مجموعه ای از روش های مختلف می تواند پیاده سازی شود و با دستگاه های هوشمند مختلف مثل اسمارت فون ها، تبلت ها، و… منطبق است.NFC. فروشگاه های خرده فروشی می توانند NFC را بر روی قفسه ها برای اطلاعات محصول بکار بگیرند.
. سیستم های بازاریابی پیام متنی( Text message marketing systems)، می توانند از موقعیت شما استفاده کنند و پیام های متنی را به کلیه دستگاه هایی که در آن منطقه ی خاص قرار دارند، ارسال کنند، که به آن، حصارکشی جغرافیایی پیامکی  نیز گفته می شود. این سیستم یک تکنولوژی دقیق نیست، اما برای اطمینان از ارسال پیام به مخاطب هدف، در زمان موردنظر، مفید است.

چه کسانی از کمپین‌های بازاریابی مجاورتی استفاده می‌کنند؟

قشر بزرگی از کسب و کارها از کمپین‌های بازاریابی مجاورتی استفاده می‌کنند تا به مصرف‌کنندگان خود اطلاعات جدید بدهند و خدمات و محصولات مرتبط با آن‌ها را بهبود ببخشند. این قشر بزرگ شامل شرکت‌هایی نیز می‌شود که می‌خواهند حس بیشتری را در مردم القا کنند و یا مکان های فرهنگی که سالن سینما دارند و می‌خواهند پیش‌نمایش فیلمی را به مردمی که اهل سینما رفتن هستند نشان بدهند.

مغازه‌ای که در یک مرکز خرید بزرگ قرار دارد برای جلب توجه افرادی که به مغازه‌های مشابه دیگر می‌روند از پیام‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند. همچنین از این روش در حوزه‌های دیگر هم استفاده می‌شود؛ برای مثال یک استادیوم بسکتبال در طول برگزاری یک مسابقه، برنامه کنسرت‌های آینده را برای افراد حاضر در استادیوم ارسال می‌کند تا شاید یکی از طرفداران بسکتبال، به موسیقی هم علاقه داشته باشد و توجهش به کنسرت جلب شود.

چند مثال دیگر از کسب و کارهایی که می‌توانند از بازاریابی مجاورتی استفاده کنند:

  • فرودگاه‌ها
  • بانک‌ها
  • هتل‌ها
  • آژانس‌های مسافرتی
  • پمپ بنزین
  • رستوران‌ها
  • خرده فروشی‌ها
  • دانشگاه‌ها
  • متروها
بازاریابی مجاورتی چیست ؟

بازاریابی مجاورتی چیست ؟ – کالج مدیریت

چه نوع مشتریانی تحت تاثیر بازاریابی مجاورتی قرار می‌گیرند؟

تاثیرگذارترین کمپین‌های بازاریابی مجاورتی نوعی از افراد را هدف قرار می‌دهد که قدرت پذیرش یک پیام جدید و معمولا ناخواسته را در تلفن‌های همراهشان داشته باشند. این افراد معمولا درک درستی از تکنولوژی دارند و از تمام قابلیت‌های تلفن همراه خود آگاهی دارند. بسیاری از این کمپین‌ها از افرادی که در نزدیکی محل تبلیغات قرار دارند درخواست می‌کنند که بلوتوث خود را روشن کنند تا یک پیشنهاد ویژه دریافت کنند و در این بین، محتوای مورد نظر (معمولا پوستر) را هم ارسال می‌کنند.

به محض اینکه مانع داخلی از بین رفت و مصرف‌کننده پذیرفت که پیام‌های بیشتری دریافت کند، بازاریابان شروع به پایه‌ریزی یک برنامه وفاداری مشتری می‌کنند. برای مثال یک کافه زنجیره‌ای می‌تواند برای مشتری‌ای که در هفته گذشته شش فنجان قهوه خورده، کوپنی ارسال کند که مشتری از طریق آن بتواند یک فنجان قهوه رایگان دریافت کند. این مشتری مطمئنا به دریافت پیام‌های بیشتر مثل تبلیغ یک ساندویچ جدید و یا برنامه‌ای که از طریق آن شعبات دیگر کافه را پیدا کند علاقه پیدا می‌کند.

بازاریابان در مواجهه با مشتریانی که پتانسیل دارند بیشتر با چالش روبرو می‌شوند. بسیار اهمیت دارد که در زمان‌بندی درست عمل شود چرا که این نوع مشتریان جزو دسته‌ای هستند که به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. برای مثال در یک کنفرانس که در هتل برگزار می‌شود شرکت‌کنندگانی وجود دارند که از راه‌های دور آمده‌اند و احتمالا از دریافت پیام‌هایی که به آن‌ها مکان یک رستوران نزدیک را نشان دهد و یا درباره غرفه‌ای که شرکت در سالن نمایش دارد توضیح دهد استقبال می‌کنند. در مورد مشابه، افرادی که به مراسم رونمایی از یک آلبوم دعوت می‌شوند معمولا از دریافت یک کلیپ موسیقی لذت می‌برند.

به طور کلی، آمریکایی‌ها نسبت به مردم دیگر کشور‌ها سرعت کمتری در پذیرفتن تکنولوژی دارند و حریم شخصی خود را در مقابل آن بسته نگه می‌دارند. به همین دلیل سرعت پذیرش بازاریابی مجاورتی در ایالات متحده آمریکا پایین بوده است. با این حال بنگاه‌های بازاریابی که در زمینه بازاریابی مجاورتی تخصص دارند معتقدند این نوع بازاریابی با تکنولوژی حرکت می‌کند و همزمان با جا افتادن تکنولوژی، این روش هم بین مصرف‌کنندگان جا می‌افتد.

نوشته های مشابه

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست و فاکتورهای یک کمپین موفق چیست؟

وایرال مارکتینگ ، اگر می‌خواهید با تبلیغ بهترین محصول خود به مشتریان جدید دست پیدا کنید، یکی از بهترین راه‌ها…

بیست ابزار بازاریابی که هر مالک کسب و کار باید آن‌ها را بشناسد

ما از ابزارهای زیادی برای کمک کردن به بازاریابیمون استفاده می‌کنیم. همینطور وقت خیلی زیادی هم روی آزمایش کردن ابزارهای…